Rozpoczęła się procedura środowiskowa dla projektu modernizacji linii kolejowej nr 209 nazwanego budową mijanki przy stacji Bydgoszcz Fordon. Tą inwestycja PKP PLK chwaliło się w styczniu – kosztować ma około 40 mln zł i będzie to jedna z niewielu inwestycji kolejowych w naszym regionie sfinansowanych z Krajowego Programu Odbudowy. Przyglądamy się tej inwestycji jednak bliżej.
Przedsięwzięcie omawiane obejmuje obszar od zabudowań na wysokości mniej więcej Fordońskiej 393 do Mostu Fordońskiego. Jak informowano w przekazach prasowych powstanie mijanka przy stacji Bydgoszcz Fordon, która ma ponownie zyskać status dworca oraz budowa stacji przy Starym Fordonie. Analizując dokumentację możemy dodać, że planowana jest likwidacja przejścia dla pieszych w przebiegu ulicy Magazynowej, zamiast tego zmodernizowane zostanie do wyższej klasy bezpieczeństwa przejście przy Wardyńskiego. PKP PLK planuje też likwidację przejazdu drogowo-kolejowego w przebiegu ulicy Dworcowej, który znajduje się tuż przy stacji Bydgoszcz Fordon. Projekt zakłada też modernizację wiaduktu kolejowego nad ulicą Brzechwy.
Mijanka zwiększy przepustowość linii
Główne zadanie tego projektu to budowa mijanki na stacji Bydgoszcz Fordon, z uwagi na fakt, że mamy linie jednotorową, to liczba pociągów które jednocześnie mogą jeździć jest mocno ograniczona, powstawanie mijanek pozwala pociągom się wymijać co automatycznie poprawia częstotliwość.
Nie można nazwać tego jednak nową jakością, bo w praktyce przez Bydgoszcz Fordon przechodziła długie lata temu mijanka. Przez stację przebiegają tak naprawdę aż trzy tory, jednak tylko jeden jest przejezdny. Pozostałe są wybrakowane.
Dlaczego nie dobudować drugiego toru?
Od wielu lat – głównie społecznicy postulują o dobudowę drugiego toru w Fordonie, na co projektanci w przeszłości przygotowali rezerwę terenu. Jak się okazuje ten wariant był brany pod uwagę i jest nawet przedmiotem postępowania środowiskowego do którego PKP PLK przedstawiło dwa warianty – z budową mijanki i dobudową drugiego toru. PKP PLK jako preferowany wariant wskazało mijankę ( w komunikatach prasowych tylko o nim poinformowano), co w dokumentach argumentowane jest tym, że dobudowa torów poprzez jeszcze większe zwiększenie przepustowości mogłoby zwiększyć znaczniej liczbę pociągów, a to przełożyłoby się na większą uciążliwość związaną z hałasem dla mieszkańców.
Postępowanie środowiskowe dopiero się zaczyna, stąd też gdyby ostatecznie chcieć zmienić wariant, jest to ostatni moment.
Casus linii nr 209
Linia kolejowa nr 209 łączy Bydgoszcz Wschód przez Fordon z Chełmżą, a historycznie z Kowalewem Pomorskim i Brodnicą ,ale od Kowalewa do Brodnicy została już rozebrana. Była ona w pandemii jednak zawieszana, a wiele lat temu rozważano nawet zrezygnować z pociągów na niej. Jednym z problemów Urzędu Marszałkowskiego jest ograniczony tabor spalinowy. Linia ma elektryfikację tylko na odcinku bydgoskim. Nie ma jednak planów, aby uruchamiać pociągi elektryczne które w Fordonie by kończyły bieg.
Podoba Ci się ten materiał. Możesz nas wesprzeć: