Droga ekspresowa S5 w województwach dolnośląskim, wielkopolskim i kujawsko-pomorskim od kilku lat jest już faktem, to jednak nie koniec jej budowy, bowiem od węzła w Nowych Marzach ma ona biec do Olsztyna w województwie warmińsko-mazurskim, co oznacza budowę kolejnych około 90 km.
W praktyce mowa o odcinku Nowe Marzy – Wirwajdy pod Ostróda, gdzie zaczyna się obwodnica Ostródy skomunikowana dalej z Olsztynem istniejącymi już drogami S7 i S51. Odcinek Nowe Marzwy – Wirwajdy w około 1/3 będzie terytorialnie przebiegał przez województwo kujawsko-pomorskie.
13 marca Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała wariant preferowany dla tego odcinka, który będzie przedmiotem decyzji środowiskowej, po uzyskaniu której będzie można rozpocząć prace budowlane.
Preferowany wariant zaczyna się na autostradzie A1 od węzła Stolno, na południe od Grudziądza – zatem jadąc z Bydgoszczy będziemy musieli w Nowych Marzach odbić na autostradę A1 i ominąć Grudziądz od południowej strony. Wariant z bliskim przebiegu Grudziądza, gdy S5 miałaby biec na północ od tego miasta (tworząc naturalny ciąg istniejącej S5) zyskał w analizie wielokryteriowej niższą ocenę. Dalej drogą w bliskim przebiegu dzisiejszej drogi wojewódzkiej nr 543 droga biegłaby na północ od Radzynia Chełmińskiego i na południe od Świecia nad Osą. W województwie warmińsko-mazurskim planowane są węzły w Mierzynie, w Biskupcu, w Iławie i Franciszkowie.