NIK opublikował raport z kontroli spółki Terminal Intermodalny Bydgoszcz-Emilianowo. Nie wnosi on zbyt wielu

Emilianowo

Pod koniec sierpnia udziałowcy, przy głównie oczekiwaniu Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa podjęli decyzję o likwidacji spółki Terminal Intermodalny Bydgoszcz-Emilianowo. Dzisiaj natomiast Najwyższa Izba Kontroli opublikowała raporty z kontroli w tej spółce oraz jej głównym udziałowcu, czyli KOWR. Nie wnoszą one jednak one zbyt wiele do sprawy, bowiem kontrola zakończyła się na przełomie lipca i sierpnia, zatem podjęta kilka tygodni później decyzja o likwidacji spółki, nie jest przedmiotem oceny NIK.

Spora część raportu dotyczącego bezpośrednio spółki Terminal Intermodalny Bydgoszcz-Emilianowo była ujawniona (m.in. też na Portalu Kujawskim) już jesienią, zatem w ramach przypomnienia wspomnieć należy, że ta kontrola nie wykazała żadnych nieprawidłowości.

Bardziej ciekawe i istotne wydawały się wyniki kontroli w KOWR, który posiada 88% udziałów w likwidowanej spółce i miał wpływ na kreowanie przyszłości spółki TIBE.

W raporcie NIK wyjaśniono sposób w jaki miało dojść do budowy terminalu, czyli zawarto umowę między KOWR, PKP SA i Bydgoskim Parkiem Przemysłowo-Technologicznym – W fazie przygotowawczej projektu okazało się, że powierzchnia części działki zadeklarowanej przez PKP S.A., jest za mała i konieczne jest pozyskanie działek od Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe.

W dalszym okresie zdając sobie sprawę z ograniczeń KOWR, podejmowano działania, aby większościowe udziały przejęła spółka CPK – Ponadto, Zastępca Dyrektora Generalnego KOWR wskazał, że w drugiej połowie 2022 r., po bezskutecznej próbie wypracowania aneksu, który uzyskałby aprobatę wszystkich stron, rozpoczęto koordynowane przez KPRM rozmowy o przystąpieniu do inwestycji spółki Centralny Port Komunikacyjny sp. z o.o. (dalej CPK sp. z o.o.) Oficjalne zaproszenie do rozmów przekazano do KOWR w maju 2023 r. i rozmowy te toczyły się do jesieni 2023 r. Rozmowy były objęte tajemnicą przedsiębiorstwa spółki CPK sp. z o.o.

Wynika z tego, że rozmowy z CPK zakończyły się po wyborach parlamentarnych.

Jedyne nieprawidłowości dotyczącespółki Terminal Intermodalny Bydgoszcz-Emilianowo w kontekście działań KOWR, stwierdzona przez NIK, to niezrealizowanie w 2023 roku kontroli w spółce TIBE, która była planowana oraz błędnie wyznaczone cele zarządcze wobec prezesa tej spółki uchwałą wspólników z lipca 2020 roku (w tym okresie KOWR miał 100% udziałów). Do celów prezesa należało bowiem uzyskanie rentowności czy dobrych wyników hodowlanych, co z uwagi na charakter spółki, która miała przecież przygotować budowę terminalu kolejowego, było nie do zrealizowania. Są to jednak uchybienia typowo formalne.