Z jakich socialmediów korzystają europejczycy? W Polsce dominuje Facebook, przed YouTubem

Z jakich socialmediów korzystają europejczycy? W Polsce dominuje Facebook, przed YouTubem

W ramach grudniowego badania Eurobarometru (zlecanego przez Parlament Europejski) zapytano europejczyków z jakich socialmediów korzystali w ostatnich 7 dniach. Wyniki pokazują jak różne są preferencje w poszczególnych krajach. Te badania przeprowadzono pod koniec 2023 roku, teraz się pojawiły za sprawą dyskusji w PE o socialmediach.

Jak spojrzymy na średnią dla UE to 63% respondentów skorzystało z Facebook-a – w Polsce ta średnia jest jeszcze wyższa bo wyniosła 78%. Jesteśmy w pierwszej piątce państw europejskich gdzie ta platforma jest najpopularniejsza – najwyżej są Węgry z 83%. Facebook najmniej popularny był w Niemczech z 49% wskazań. W 17 państwach Facebook wskazywany był jako najpopularniejsza aplikacja.

Na drugim miejscu w Europie jest aplikacja komunikacyjna WhatsApp z 62%, czyli o jeden punkt procentowy mniej niż Facebook. WhatsAppa wskazano w pozostałych 10 badanych państwach jako najpopularniejszą aplikację. Ta aplikacja najbardziej popularna jest w Holandii i we Włoszech – 81% wskazań, w Polsce korzystało z niej tylko 43% respondentów. Najmniej popularna jest ona jednak na Węgrzech 13% i w Dani 14%.

Trzecie lokata należy do YouTube z 55% wskaźnikami. Polacy zaliczają się do krajów gdzie ta aplikacja jest najpopularniejsza z 65% wskazań. YouTube popularniejszy jest tylko w Finlandii i na Węgrzech – 67%.

W Polsce trzeci wynik ma Messanger, czyli powiązania z Facebook-iem aplikacja do prowadzenie korespondencji, oferująca wideo rozmowy. W skali UE korzysta z niej tylko 35% respondentów, w Polsce 64%. W skali Unii czwarty wynik należy natomiast do Instagrama z 45% średnią, w Polsce to 40%.

Chiński TikTok, który budzi od czasu do czasu wątpliwości w kwestiach bezpieczeństwa wskazało tylko 24% respondentów, w Polsce wynik ten jest nieco wyższy bo 28%. Za TikTokiem z 17% znalazł się portal X Elona Muska, czyli dawny Twitter, w Polsce jego wynik to 17%.

Na dalszych miejscach znalazły się: Telegram (w Polsce z popularnością poniżej 10%), Linkedin i Snapchat.