W sobotę z inicjatywy Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei w Poznaniu przejechał pociąg okolicznościowy ze stolicy Wielkopolski do Chojnic i Kościerzyny. Dla miłośników kolei atrakcji było wiele, swój akcent miał także powiat nakielski i sępoleński, gdyż przez te terytoria odbywała się duża część przejazdu.
Odcinek linii kolejowej nr 281 pomiędzy Gnieznem i Chojnicami został zamknięty dla ruchu pasażerskiego w 2014 roku, mimo upływu tylu lat, dzięki przejeżdżającym po tej trasie pociągom towarowym stan infrastruktury znajduje się w dość dobrym stanie. Co doskonale mogło zobaczyć około 300 uczestników przejazdu pociągiem ,,Skansen”. Ruch odbywał się płynnie, na niektórych odcinkach pociąg rozpędzał się do atrakcyjnych w ruchu pasażerskim prędkości.
– To jest nasz pierwszy pociąg na trasie Poznań – Gniezno – Kościerzyna. Tą trasą nigdy nie jechaliśmy. Naszym celem jest przejazd pociągu turystycznego, aby ta linia nie została zdegradowana, tak jakby mogło się to stać w przypadku, gdyby przestały jeździć po niej pociągi towarowe – wyjaśniał nam w czasie podróży Artur Wieczorek, organizator tego specjalnego przejazdu.
Pociąg chwilę po godzinie 9 wjechał od strony zachodniej na stację w Nakle nad Notecią, kilkadziesiąt minut wcześniej odwiedził stację w Kcyni, gdzie pociągi pasażerskie są niezwykłym widokiem. W kolejnej części trasy ,,Skansen” dotarł do Więcborka i Sępólna Krajeńskiego, zaś w Chojnicach została wymieniona lokomotywa, która dowiozła pasażerów do Kościerzyny, gdzie zwiedzali skansen kolejowy.
– W Kościerzynie idziemy zwiedzać muzeum kolejnictwa w Kościerzynie. Znajdują się tam ciekawe maszyny, które lata swoje świetności mają już za sobą – opowiadał o planach imprezy Artur Wieczorek.
Dworce w Więcborku i Sępólnie Krajeńskim nie przypominały zbytnio miejsc, gdzie jeszcze kilkanaście lat temu codziennie w podróż ruszali mieszkańcy tych miasteczek. Bardzo widoczne były ślady trwającej degradacji.
{gallery}stories/2014/10/skansen{/gallery}
Impreza jaką był przejazd Skansenem przyciągnęła pasjonatów kolejnictwa z całej Polski. Była ona dofinansowana przez województwo wielkopolskie.