Każdy z nas na co dzień używa mnóstwa sprzętu elektronicznego. Jednak nie każdy wie jak postępować ze sprzętem na przykład gdy się zepsuje, jak pozbywać się starego niepotrzebnego sprzętu, jak zabezpieczać sprzęt. Poniżej spisaliśmy kilka niezbędnych rad jak postępować ze sprzętem elektronicznym.
Sprzęt elektroniczny tak popularny i obecny w domu każdego z nas. Ułatwia i umila nam życie na co dzień. Jednak do czasu, aż się zepsuje lub będzie trzeba się go pozbyć, w takim wypadku niewielu z nas do końca wie co robić.
Zepsuło się
Czasem zdarza się, że sprzęt którego używamy ulega usterce i co wtedy robić? Naprawić, a może kupić nowy? Najlepsza sytuacja to taka kiedy nasz sprzęt jest jeszcze na gwarancji. Wtedy nie ma większego problemu, albo wzywamy autoryzowany serwis, który zgodnie z umową gwarancji naprawi nasz sprzęt za darmo lub odwozimy do sklepu, w którym go zakupiliśmy. W przypadku gdy nie da się go naprawić otrzymamy nowy. Oczywiście dotyczy to tylko usterki, która podlega gwarancji, czyli wynikła z winy producenta sprzętu, jego wadliwości. Gwarancja nie obejmuje uszkodzeń mechanicznych, powstałych z winy użytkownika. Nie możemy też reklamować wady, jeśli coś źle działa z naszej winy. Na przykład jeśli w przypadku sprzętu grającego, zastosujemy nieodpowiednie, niskiej jakości kable głośnikowe, to nie możemy domagać się wymiany sprzętu, ze względu na to, że dźwięk jest nie najlepszej jakości. (cytat: http://www.sklep.bestaudio.pl/kable/kable-glosnikowe/ ) Świetnym sposobem na zabezpieczenie naszego sprzętu na dłużej jest tak zwana rozszerzona gwarancja, zazwyczaj trzeba dopłacić aby taką gwarancję otrzymać. Przedłuża ona czas trwania naszej zwykłej gwarancji nawet o kilka lat. Na przykład jeśli producent sprzętu elektronicznego przewidział gwarancję trwającą dwa lata, my kupując sprzęt możemy w sklepie dokupić gwarancję dodatkową, która będzie trwała kolejne trzy lata. Zatem w sumie kupujemy sprzęt z pięcioletnią gwarancją. W przypadku drogiego, wartościowego sprzętu jest to opłacalne. Obecnie istnieje także możliwość dodatkowego ubezpieczenia sprzętu elektronicznego. Taką usługę oferują nam ubezpieczyciele. Dostępna jest ona także w sklepach, w których kupuje się sprzęt elektroniczny. Dzięki temu możemy ubezpieczyć sprzęt na wypadek nieszczęśliwego zdarzenia, na przykład zniszczenia ale też kradzieży. Tutaj także jest to opłacalne jeśli kupujemy drogi, wartościowy sprzęt. Zwłaszcza taki, który jest często używany poza domem i przenoszony, jak na przykład laptop. Jeśli natomiast nasz sprzęt nie ma już gwarancji musimy sprawdzić, czy warto go naprawiać. Niejednokrotnie jest tak, że koszt naprawy sprzętu będzie zbliżony lub nawet wyższy niż koszt zakupu nowego. Wtedy lepiej jest kupić nowy.
Co robić ze zużytym sprzętem?
Zgodnie z prawem sprzęt elektroniczny to nie są zwykłe śmieci. W związku z tym nie możemy po prostu wyrzucić go na śmietnik. Musimy oddać go do specjalnie wyznaczonego punktu, który zajmuje się odbiorem odpadów elektrycznych.