Rozwiązania drogowe w Bydgoszczy będą projektowane z większym naciskiem na komfort pieszych

We wtorek odbyła się konferencja podsumowująca projekt ,,Wszyscy Jesteśmy Pieszymi”, który Stowarzyszenie na rzecz rozwoju transportu publicznego w Bydgoszczy realizowało przy wsparciu funduszy eea grants dla organizacji pozarządowych. Owocem rocznej pracy jest wydanie Katalogu Dobrych Praktyk w Projektowaniu Przestrzenni Pieszej.

 

Inicjatywa Wszyscy Jesteśmy Pieszymi z jednej strony miała zachęcać bydgoszczan do aktywizmu na rzecz bardziej przyjaznych dla pieszych ulic, w szczególności jeżeli chodzi o codzienną drogę dzieci do szkoły. Z drugiej strony na ten ważny aspekt naszego życia codziennego, chciano uczulić władze miasta, które odpowiadają za projektowanie miejskiej przestrzenni. Głównym owocem rocznego projektu jest Katalog Dobrych Praktyk w Projektowaniu Przestrzennym, który dedykowany jest bezpośrednio Bydgoszczy.

 

Tuż przed rozpoczęciem konferencji podsumowującej projekt, prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski na drodze zarządzenia, zobowiązał ratusz i podległe sobie instytucje, do uwzględnienia tych dobrych praktyk przy planowaniu przestrzennym.

 

– Dzisiaj zarządzeniem prezydenta Katalog Dobrych Praktyk w Projektowaniu Przestrzenni Pieszych wszedł w życie – powiedział na otwarciu konferencji zastępca prezydenta Mirosłąw Kozłowicz.

 

– W bydgoskim katalogu przedstawiono 14 pozycji zwiększających komfort i bezpieczeństwo pieszych – wyjaśnia Paweł Górny ze Stowarzyszenia na rzecz rozwoju transportu publicznego – Dla nas zarządzenie prezydenta jest ukoronowaniem pracy nad tym katalogiem.

 

W katalogu sugeruje się m.in. stosowanie tzw. przystanków wiedeńskich, w przestrzenni, gdy pomiędzy przystankiem a chodnikiem występuje pas ruchu. Taka sytuacja w Bydgoszczy ma miejsce na wysokości Placu Teatralnego przy ulicy Focha. Idea przystanku wiedeńskiego zakłada podniesienie poziomu jezdni do poziomu chodnika, co ma zwiększyć wygodę i bezpieczeństwo pieszych. Stowarzyszenie z bydgoskimi drogowcami prowadzi już rozmowy, aby na wspomnianej ulicy Focha jezdnia została podniesiona w miejscu przystanku tramwajowego.

 

Inna propozycja to wdrożenie przystanków autobusowo-tramwajowych. Chodzi o to, aby w miejscu gdzie podróżni się przesiadają z jednej formy lokomocji na drugą, nie musieli pokonywać niedogodnej drogi. Często dochodzi w takich miejscach do niebezpiecznego skracania sobie drogi poprzez łamanie przepisów. Powstanie takiego przystanku autobusowo-tramwajowego zaleca się przy ulicy Akademickiej.

 

– Od kilku lat konsekwentnie staramy się przywrócić właściwe proporcje w projektowaniu miejskiej przestrzeni. Liczę, że ten zestaw dobrych praktyk opracowany przez Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Transportu, będzie kolejnym krokiem w tym kierunku. Szczególnie doceniam to, że nowe rozwiązania zostały szczegółowo przeanalizowane także przez osoby zajmujące się inżynierią ruchu. Propozycje, które znalazły się w zestawie dobrych praktyk w projektowaniu przestrzeni pieszej będą obowiązywać wszystkie miejskie jednostki zajmujące się planowaniem i ciągów pieszych – zapowiada prezydent Rafał Bruski.