Podczas marcowej wizyty w Budapeszcie prezydent Andrzej Duda, po spotkaniu z węgierskim prezydentem Janosem Aderem, mówił o potrzebie bliższej realizacji wspólnych działań infrastrukturalnych pomiędzy naszymi krajami. Kilka dni później PKP PLK zainicjowało powstanie europejskiego korytarza transportowego nr 11, który popularnie nazywany ma być ,,Bursztynowym Korytarzem Towarowym”.
23 marca przedstawiciele Polski, Słowacji, Słowenii i Węgier (ranga ministrów infrastruktury) podpisali się pod listem do Komisji Europejskiej, w którym wnioskują o utworzenie europejskiego korytarza transportowego nr 11. Byłby to trzeci korytarz, który przebiegałby przez Polskę.
Utworzenie nowego korytarza towarowego, łączącego Polskę, Słowację, Węgry i Słowenię to szansa na stworzenie nowej jakości przewozów towarowych. Korytarz „Bursztynowy” zacieśni współpracę i usprawni kolejowy transport w Europie – ocenia Andrzej Pawłowski, wiceprezes PKP PLK.
Bliską współpracą zainteresowani są również zarządcy infrastruktury Słowacji, Słowenii i Węgier. Planowany korytarz łączyłby Warszawę z granicą białoruską w Terespolu, obejmowałby również miasta stołeczne: Budapeszt, Bratysławę i Ljubljanę. Wstępna mapa koncepcji:
Grafika: Rynek-Kolejowy.pl
Jeżeli Bruksela wyrazi zgodę, to europejski korytarz transportowy nr 11 rozpocznie funkcjonowanie pod koniec 2018 roku.
Nowy korytarz uzupełniałby możliwości korytarza nr 5, który funkcjonuje już od listopada. Łączy on polskie Wybrzeże nad Morzem Bałtyckim przez Kujawy i Śląsk, a następnie Austrię i Słowację z włoskim wybrzeżem nad Morzem Adriatyckim. Stąd też oficjalna nazwa – Rail Freight Corridor 5 Baltic – Adriatic. Przebieg korytarza nr 5 i 11 byłby wspólny na odcinku Katowice – Zilina – Bratyslawa.
Szerzej o sprawie pisze serwis PopieramBydgoszcz.pl – Kraje Europy Środkowej chcą powołać ,,Bursztynowy Korytarz Transportowy”.