Wszystko wskazuje na to, że stacja na Błoniu będzie przez pół roku nieużyteczna



Najprawdopodobniej jeszcze w maju zostaną zakończone odbiory techniczne stacji kolejowej Bydgoszcz Błonie. Odbędzie się to zatem z kilkumiesięcznym opóźnieniem. Pociągi relacji Bydgoszcz – Inowrocław szybko najprawdopodobniej się na niej nie zatrzymują, gdyż Przewozy Regionalne uwzględnić chcą ją dopiero w rozkładzie jazdy, który obowiązywać będzie od połowy grudnia.

Stacja Bydgoszcz Błonie pełnić będzie funkcję zintegrowanego węzła przesiadkowe. W ramach jej modernizacji wybudowano bowiem pętlę autobusową dla komunikacji miejskiej. Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej uruchomił już autobusu pod stację Bydgoszcz Błonie, problem jednak w tym, że nie jest ona zbyt użyteczna, z tego powodu, że nie zatrzymują się na niej pociągi.

 

W czerwcu zgodnie z harmonogramem PKP PLK wprowadzi korektę rozkładów jazdy pociągów. Z informacji docierających do nas z Przewozów Regionalnych, raczej czerwcowa korekta nie obejmie zatrzymywania się pociągów na Błonie. Uzasadniane jest to tym, że każda dodatkowa minuta postoju doprowadzi do rozsypania rozkładów jazdy w całym województwie.

 

Nie zanosi się również na to, że przewoźnik międzymiastowy PKP Intercity zdecyduje się zatrzymywać na Błoniu, przynajmniej na razie, gdyż potencjał tej stacji jest bardzo niski. Przez Błonie przejeżdżają obecnie pociągi relacji Trójmiasto – Poznań oraz Warszawa – Bydgoszcz.

 

Nawet jeśli pociągi PR do Inowrocławia będą zatrzymywać się na Błoniu, to nie będzie ona obsługiwać zbyt dużej liczby pasażerów. Przede wszystkim z tego powodu, że zgodnie z wojewódzkim planem transportowym na trasie Bydgoszcz – Inowrocław nie będzie jeździć zbyt dużo pociągów, w porównaniu z liczbą autobusów, co wpływa ujemnie na atrakcyjność kolei. Władze Inowrocławia co prawda planują powstanie zintegrowanego węzła przesiadkowego, w ramach którego powstałby duży parking przy dworcu kolejowym, ale są to plany na przynajmniej kilka lat do przodu.

 

Przez stację Bydgoszcz Błonie przebiega również linia kolejowa nr 356 w kierunku Szubina i Kcyni. Obecnie jest ona zamknięta dla ruchu pasażerskiego i na razie brakuje perspektywicznych planów jej rewitalizacji. Dlatego też przy przebudowie stacji Błonie nie wybudowano dla tej linii nawet peronu. Dobudowanie peronu nie powinno być większym problemem, w sytuacji gdyby pojawiła się w województwie wola reaktywacji tej linii kolejowej. Peron będzie miał sens tylko wtedy gdy zatrzymywać będą się na nim pociągi.