Panuje niemal zgodna opinia, że korzyści związane ze zmniejszeniem ruchu tranzytowego w centrum Bydgoszczy pojawia się dopiero po oddaniu do użytku odcinka Białe Błota – Tryszczyn drogi ekspresowej S-5. Otwarty we wtorek odcinek Tryszczyn – Aleksandorowo może się przyczynić natomiast Koronowu.
Wspomniany odcinek S-5 łączy ze sobą drogi krajowej nr 25 (Bydgoszcz – Sępólno Krajeńskie – Koszalin) oraz nr 5 (Bydgoszcz – Nowe Marzy), biegnąc alternatywnie wobec drogi krajowej nr 56 oraz drogi wojewódzkiej nr 244 (odcinkowo). Trzeba zatem się liczyć, że to właśnie z tych dróg zbudowana droga przejmie ruch.
Ostatni pomiar ruchu na drogach krajowych był wykonywany w 2015 roku, stąd też dysponujemy danymi dotyczącymi natężenia ruchu sprzed kilku lat. W rozpoczętym właśnie roku planowany jest natomiast nowy pomiar, który zapewne pokaże nam w jaki sposób zbudowana ekspresówka przejmuje ruch z tych dróg.
OpenStreetMap
Droga krajowa nr 56 przebiega przez sam środek miasta Koronowo, co jest dla mieszkańców na pewno uciążliwe. Według pomiaru z 2015 roku dziennie przejeżdża drogą średnio 3,5 tys. pojazdów, z tego ponad 150 (w tym TIR) i ponad 200 dostawczych.
Odcinek drogi wojewódzkiej nr 244 pomiędzy drogami krajowymi nr 25 i 5, przebiega natomiast w bliskim sąsiedztwie zbudowanej S-5. Na niego oddziaływanie ekspresówki powinno być największe, w szczególności, że na DW 244 mamy większy ruch niż DK nr 56. Na odcinku Tryszczyn – Bożenkowo dziennie jeździło ponad 4,5 tys. pojazdów, w tym ponad 150 ciężarowych i blisko 400 dostawczych.