PKP PLK ogłosiło przetarg na realizację studium wykonalności dla modernizacji linii kolejowej nr 353 do Korsze oraz następnie odcinka linii nr 205 do granicy Federacji Rosyjskiej (obwodu kaliningradzkiego). Obecnie pociągi w kierunku krajów Bałtyckich jeżdżą przez Warszawę i Białystok, dalsza modernizacja linii nr 353 stworzy warunki, aby trasować pociągi również z województwa kujawsko-pomorskiego.
Linia kolejowa nr 353 przeszła już modernizację na odcinku Poznań – Inowrocław- Toruń – Jabłonowo Pomorskie. Rozpisany przez PKP PLK przetarg zakłada przygotowanie modernizacji linii w dalszym ciągu przez Iławę, Olsztyn do Korsze. To samo zamówienie obejmuje również opracowanie odcinka Korsze – Federacja Rosyjska linii nr 205, obecnie rzadko użytkowanej, choć z punktu widzenia Polski centralnej przejazd przez Rosję na Litwę bądź Łotwę jest znacznie krótszy niż przez Białystok. Pociągi z naszego regionu mogłyby jednak też jeździć bezpośrednio przez Litwę, odbijając w Korsze na Ełk i Suwałki.
Inwestycja jest realizowana głównie z myślą o rozwoju połączeń kolejowych, chodzi o dostosowanie odcinka linii nr 353 na wschód od Jabłonowa Pomorskiego do standardów dla transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. PKP stara się realizować politykę włączania linii nr 353 do korytarza TEN-T Morze Północne – Bałtyk, którego główną osią w Polsce jest Poznań, Warszawa i Białystok. Możliwość trasowania pociągów z Niemiec w Poznaniu na Inowrocław i Korsze pozwoli stworzyć alternatywny szlak.
Rozwój korytarza Morze Pólnocne – Bałtyk przez nasze województwo to również szansa na większe znaczenie regionu w sieci TEN-T. Jeżeli potrzeby przeładunkowe będą rosły, to oprócz budowy terminalu intermodalnego w Emilianowie (Bydgoszcz), może pojawić się też potrzeba stworzenia takiej infrastruktury w Inowrocławiu.
Wydaje się też możliwe włączenie Bydgoszczy do korytarza Morze Północne – Bałtyk, w przypadku budowy łącznika z Emilianowa (linia nr 201) do linii nr 18, wówczas pociągi przeładowane w Bydgoszczy, przez Toruń wracałyby na linie nr 353 w kierunku krajów Bałtyckich. Obecnie prace nad terminalem w Emilianowie trwają głównie z myślą o korytarzu TEN-T Bałtyk – Adriatyk.