PKP przygotowuje inwestycje, która przybliży nas do krajów bałtyckich i Kaliningradu



PKP PLK ogłosiło przetarg na realizację studium wykonalności dla modernizacji linii kolejowej nr 353 do Korsze oraz następnie odcinka linii nr 205 do granicy Federacji Rosyjskiej (obwodu kaliningradzkiego). Obecnie pociągi w kierunku krajów Bałtyckich jeżdżą przez Warszawę i Białystok, dalsza modernizacja linii nr 353 stworzy warunki, aby trasować pociągi również z województwa kujawsko-pomorskiego.

 

Linia kolejowa nr 353 przeszła już modernizację na odcinku Poznań – Inowrocław- Toruń – Jabłonowo Pomorskie. Rozpisany przez PKP PLK przetarg zakłada przygotowanie modernizacji linii w dalszym ciągu przez Iławę, Olsztyn do Korsze. To samo zamówienie obejmuje również opracowanie odcinka Korsze – Federacja Rosyjska linii nr 205, obecnie rzadko użytkowanej, choć z punktu widzenia Polski centralnej przejazd przez Rosję na Litwę bądź Łotwę jest znacznie krótszy niż przez Białystok. Pociągi z naszego regionu mogłyby jednak też jeździć bezpośrednio przez Litwę, odbijając w Korsze na Ełk i Suwałki.

 

Inwestycja jest realizowana głównie z myślą o rozwoju połączeń kolejowych, chodzi o dostosowanie odcinka linii nr 353 na wschód od Jabłonowa Pomorskiego do standardów dla transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. PKP stara się realizować politykę włączania linii nr 353 do korytarza TEN-T Morze Północne – Bałtyk, którego główną osią w Polsce jest Poznań, Warszawa i Białystok. Możliwość trasowania pociągów z Niemiec w Poznaniu na Inowrocław i Korsze pozwoli stworzyć alternatywny szlak.

 

Rozwój korytarza Morze Pólnocne – Bałtyk przez nasze województwo to również szansa na większe znaczenie regionu w sieci TEN-T. Jeżeli potrzeby przeładunkowe będą rosły, to oprócz budowy terminalu intermodalnego w Emilianowie (Bydgoszcz), może pojawić się też potrzeba stworzenia takiej infrastruktury w Inowrocławiu.

 

Wydaje się też możliwe włączenie Bydgoszczy do korytarza Morze Północne – Bałtyk, w przypadku budowy łącznika z Emilianowa (linia nr 201) do linii nr 18, wówczas pociągi przeładowane w Bydgoszczy, przez Toruń wracałyby na linie nr 353 w kierunku krajów Bałtyckich. Obecnie prace nad terminalem w Emilianowie trwają głównie z myślą o korytarzu TEN-T Bałtyk – Adriatyk.