Zamknięcie Mostu Uniwersyteckiego z większym skutkiem dla ruchu niż otwarcie obwodnicy Bydgoszczy

Fot: Bogusław Białas

31 grudnia został oddany do użytku ostatni odcinek obwodnicy Bydgoszcz, w ramach drogi ekspresowej S-5, co przełożyło się na omijanie w dużej mierze przez tranzyt Bydgoszcz, jednocześnie zmniejszając wewnątrz miasta natężenie ruchu. Od piątku zamknięty został jednak Most Uniwersytecki, co z kolei zwiększyło natężenie ruchu.

Efekt otwarcia obwodnicy gołym okiem zobaczyć można w Osielsku, gdzie dość ruchliwa droga krajowa nr 5, znacznie się uspokoiła. Jak wynika z zestawienia Traffic Index, opierającego swoje dane o zakorkowaniu o nawigację satelitarną, poziom kongestii – czasu o jaki z powodu korków wydłuża się nasza podróż – spadł w stosunku do stycznia 2020 roku o jakiejś 10%. W ubiegłym tygodniu kongestia wynosiła pomiędzy 40-50%, gdy w 2020 roku było to ponad 50%.

 

Piątek punktem przełomowym

Most Uniwersytecki został zamknięty w piątek około godziny 15, nie przełożyło się to na większe korki, bowiem w piątki zazwyczaj szczyt komunikacyjny mamy około godziny 13.

 

W poniedziałek 1 lutego zauważalny był już wzrost kongestii w stosunku do analogicznego dnia 2020 roku – najbardziej widoczny o godzinie 16, gdy wzrost kongestii wyniósł 16% do 67% (w 2020 roku było to 51%). W kolejnych dniach kierowcy do nowej sytuacji się już lepiej dostosowali – we wtorek o godzinie 15 mieliśmy podobny poziom jak w 2020 roku, zaś o godzinie 16 o 7% wyższy. Podobnie wypadła środa.