Lewica apeluje do marszałka o sfinansowanie przygotowań do budowy linii kolejowej do Koronowa i Więcborka



Przed końcem sierpnia 2020 roku do rządowego programu Kolej Plus samorządowcy zgłosili budowę linii kolejowej z Bydgoszczy do Koronowa, a następnie przez Sośno do Więcborka, skąd pociągi z wykorzystaniem istniejących torów mogłyby jeździć do Sępólna Krajeńskiego i Chojnic (oczywiście po wcześniej rewitalizacji odcinka). Żeby uzyskać rządowe dofinansowanie trzeba do jesieni opracować jednak studium, którego koszty jak dla samorządów gminnych i powiatowych są dość duże.

O zgłoszenie tej koncepcji zabiegali działacze Lewicy Rafał Wąsowicz i Michał Wysocki. Dzisiaj raz jeszcze zaapelowali, tym razem prezentując również stanowisko posłów Jana Szopińskiego i Krzysztofa Gawkowskiego, o wsparcie przez Samorząd Województwa opracowania studium.

 

Powyższą koncepcję utworzenia szlaku komunikacyjnego zgłosiły oddolnie samorządy gminne i powiatowe, których ciąg kolejowy by dotyczył. Liderem zostało Koronowo. W większości województw zadania do programu Kolej Plus zgłaszały jednak samorządy wojewódzkie. Koszt opracowania studium, aby móc się ubiegać o rządowe dofinansowanie, to dla tej inwestycji może być 2, a nawet 2,5 mln zł, co dla budżetów mniejszych samorządów jest dużo – Koronowo jak informowaliśmy, jest gotowe wyłożyć 70 tys. zł.

 

– Samorządów lokalnych nie stać na samodzielne finansowanie odpowiedniej dokumentacji potrzebnej do realizacji programu. W przypadku gminy Koronowo jest to kwota około 2, 5 mln złotych. Dlatego też oficjalnie apelujemy , my działacze Lewicy oraz posłowie z okręgu bydgoskiego i toruńskiego do województwa kujawsko-pomorskiego o zaangażowanie finansowe dla projektów złożonych w ramach programy kolej plus dla samorządów Koronowa, Żnina i Chełmna – apeluje Michał Wysocki z Lewicy.

 

O wsparcie przez Województwo Kujawsko-Pomorskie tego projektu zaapelowała również Rada Miasta Bydgoszczy. Samorząd Żnina wnioskował o dwa projekty – budowę linii Żnin – Szubin oraz dalej modernizację linii Szubin – Bydgoszcz; zaś w ramach drugiego projektu o modernizację ciągu Inowrocław – Żnin.

 

Rządowe dofinansowanie w ramach programu Kolej Plus przewiduje 85% wartości zadania.