Remont mieszkania to przedsięwzięcie, podczas którego trudno o zachowanie czystej przestrzeni. Standardem jest zakurzenie pomieszczeń podczas wiercenia w ścianach, pył i kurz. Oprócz oczyszczania przestrzeni z tego rodzaju brudu, konieczna jest utylizacja odpadów poremontowych, np. starej instalacji, mebli czy odłamków kafli. Do czyich obowiązków należy porządkowanie miejsca po pracach remontowych? Czy można wymagać ich od wynajętej do przeprowadzenia prac ekipy remontowej? A może osoby przeprowadzające remont działać muszą na własną rękę?
Wytwarzasz odpady – sprzątasz!
Według obowiązującego prawa, odpowiedzialność za oczyszczenie miejsca remontu odpowiedzialni są ci, którzy są wytwórcą odpadów. Mówi o tym Ustawa o odpadach z dnia 14. grudnia 2012 r. Według zapisów, to właśnie osoby bezpośrednio przeprowadzające wszelkie roboty modernizacyjne czy naprawy, ponoszą odpowiedzialność za pozbycie się śmieci, które zostaną wygenerowane podczas tego rodzaju prac. Jeśli zatem wynajmujemy specjalistów, którzy skuwają płytki, ściągają boazerię, wymieniają instalację gazową czy montują brodzik, to mamy prawo oczekiwać, że jako wytwórcy odpadów zaradzą gromadzeniu się śmieci i zadbają o ich prawidłową utylizację. Nie ma znaczenia, że to my jesteśmy właścicielami remontowanego domu – firma remontowa jako wytwórca odpadów w świetle prawa zobowiązana jest do odpowiedniego zagospodarowania odpadami.
Uważnie czytaj umowy
Skoro – jak wiemy już – prawo precyzuje kto jest wytwórcą odpadów i kto odpowiada za ich utylizację, to dlaczego tak często dochodzi na tym tle do nieporozumień między osobami zlecającymi remont a fachowcami? Skąd niejednokrotnie długie przerzucanie się odpowiedzialnością w kontekście tego, co firma remontowa zostawia po remoncie? Prawo przewiduje zwolnienie firmy remontowej z odpowiedzialności za odpady po remoncie. Kiedy? Firma jest wytwórcą odpadów i ponosi za nie odpowiedzialność pod warunkiem, że umowa nie stanowi inaczej. Jeśli zatem w umowie między zleceniodawcą a fachowcem wspomniane jest, że zleceniodawca sprząta we własnym zakresie, to wymaganie, aby fachowiec posprzątał po efektach swojej pracy jest bezzasadne. Nieuważne czytanie umowy może być więc przyczyną niemiłej niespodzianki – zawsze zwracajmy uwagę na treść zawieranych umów, ze skupieniem czytajmy, co podpisujemy.
Sprzątanie po naszej stronie. Co dalej?
Jeśli znaleźliśmy się już w sytuacji, kiedy to okazało się, że sami musimy posprzątać – czy to w wyniku tak skonstruowanej umowy, czy też z faktu, że to my, we własnej osobie, sami wykonywaliśmy prace remontowe, warto wiedzieć, jak z odpadami postępować. Pamiętajmy, aby nigdy nie umieszczać śmieci po remoncie czy budowie w zwykłych kubłach na odpady komunalne. Byłoby to niezgodne z prawem – za wyrzucanie gruzu i innych śmieci po pracach remontowo-budowlanych do kubłów przeznaczonych na śmieci z gospodarstw domowych grożą grzywny, a nawet kary pozbawienia wolności. Nie zawsze też byłoby to bezpieczne dla środowiska naturalnego – często nie zdajemy sobie sprawy, jak wiele elementów pochodzących z remontu może negatywnie oddziaływać na ekosystem. Farby, kleje, rozpuszczalniki i inne substancje chemiczne zdecydowanie nie powinny trafiać do zwykłych przydomowych pojemników na śmieci. Najwłaściwiej byłoby wynająć kontenery na gruz dopasowane do konkretnych potrzeb. Dostępne są zarówno małe pojemniki, idealne do gromadzenia odpadów po niewielkim remoncie, jak i spore kontenery mieszczące odpady o dużych gabarytach. Wynająć można kontener na czysty gruz albo na odpady mieszane. Firmy oferujące kontenery z pewnością doradzą wybór najbardziej optymalnego wariantu kontenera. Po zakończeniu remontu odbiorą kontener wraz z zawartością, a my będziemy mogli być spokojni o odpowiednie zagospodarowanie odpadów.
Jeżeli rozpoczynamy współpracę z ekipą remontową, z założenia oczekiwać możemy, że to po stronie fachowców leży posprzątanie, kiedy remont zakończy się. Aby jednak mieć tego pewności i nie rozczarować się, warto skonfrontować swoje oczekiwania – zapytać o zakres pracy i zapisy w umowie. Jeśli remontujemy samodzielnie, nie zapominajmy o kontenerach na gruz, gdyż takich odpadów jak glazura, cegły, beton i inne nie wolno umieszczać w kubłach na odpady z gospodarstwa domowego.