Rząd daje nadzieje, że powalczy o zwiększenie rangi Węzła Logistycznego Bydgoszcz

Jednym z kluczowych postulatów dla przyśpieszenia rozwoju Bydgoszczy jest przyznanie miastu statusu węzła sieci bazowej TEN-T. Obecnie w dokumenach Unii Europejskiej jesteśmy węzłem sieci kompleksowej, która ma zostać rozwinięta do 2050 roku, w przypadku sieci bazowej jest to 2030 rok. Pomóc w osiągnięciu tego celu mogłoby zwiększenie znaczenia linii kolejowej nr 201, która łączy Bydgoszcz z portem w Gdynii. Jest na to realna szansa.

 

Węzeł bydgoski leży obecnie nad linią kolejową nr 131 (Śląsk – Gdańsk) mającej status sieci bazowej oraz linią nr 201 (Nowa Wieś Wielka – Emilianowo – Bydgoszcz – Gdynia), która należy do sieci kompleksowej. Ponadto w sieci kompleksowej znajdą się drogi ekspresowe S-5 i S-10.

 

Jak spojrzeć jednak na parametry linii nr 201, która w polskiej polityce transportowej dedykowana ma być przewozom towarowym, a także realizowanym na niej dużym inwestycjom, to spełniać będzie ona wkrótce prawie wszystkie parametry, aby znaleźć się w sieci bazowej TEN-T. Wówczas pozycja węzła Bydgoszcz w TEN-T też by wzrosła.

 

Jedynym elementem jaki według oficjalnych rządowych dokumentów, linia nr 201 do 2030 roku nie będie spełniać to instalacja europejskiego systemu sterowania ruchem ERTMS. Według planów do 2030 roku ten system ma być wdrożony jedynie na odcinku od Nowej Wsi Wielkiej do Maksymilianowo (tzw. odcinek bydgoski) oraz na małym odcinku w Gdynii. Poseł Bartosz Kownacki złożył interpelacje w której pytał Ministerswo Infrastruktury z jednej strony o możliwość przyśpieszenai instalacji ERTMS oraz wsparcie polskiego rządu w staraniach o uznanie linii nr 201 za element sieci bazowej. Przypomnijmy – w 2023 roku Komisja Europejska planuje rewizję sieci TEN-T.

W odpowiedzi wiceminister Andrzej Bittel stwierdza, że technicznie jest szansa, aby na całej linii nr 201 system ERTMS funkcjonował przed 2030 rokiem.

 

PKP PLK zgłosiła propozycję włączenia linii kolejowej nr 201 na odcinku Maksymilianowo – Gdynia Port oraz linii kolejowej nr 203 na odcinku Tczew – Łąg(styk z liniąkolejową nr 201) do towarowej sieci bazowej, w ramach prowadzonych przez Ministerstwo Infrastruktury konsultacji dotyczącychrewizji sieci TEN-T na obszarze Polski. W ocenie PKP PLK włączenieww. linii do sieci bazowej TEN-T jest istotne z uwagi na jej dużeznaczenie dla ruchu towarowego – informuje Bittel Kownackiego – Ministerstwo Infrastruktury do Komisji Europejskiejw ramach rewizji sieci TEN-T, w zakresie włączenia do sieci bazowej wskazanych przez PKP PLK odcinków linii kolejowych nr 201 i nr 203

Dla wyjaśnienia – linia nr 203 łącząca się z linią nr 201 w Łągu biegnie do Tczewa, co pozwoli kierowac pociągi towarowe z portu w Gdańsku na Łąg i tą drogą do terminalu Bydgoszcz – Emilianowo. Celem przekierowania ruchu towarowego z linii nr 131 na 201, jest założenie, że linia nr 131 służyć ma głównie przewozom pasażerskim.