1 września w Łodzi rozpoczął się Rail Freigth Summit organizowany przez holenderską grupę ProMedia przy udziale strategicznym Królestwa Holandii oraz partnerów z branży logistycznej. Wydarzenie przyciąga firmy z branży logistycznej zarówno z zachodu Europy, ale także ze wschodu – dużo uwagi poświęcone jest bowiem praktycznemu funkcjonowaniu przewozów w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku z Chin. Pojawił się też bydgoski akcent.
Organizatorzy do zaprezentowania informacji o potencjale bydgoskiego węzła zaprosili stowarzyszenie Nowy Bursztynowy Szlak, które jako prezes miałem zaszczyt reprezentować.
W 2019 roku pomiędzy instytucjami grupy PKP, Portem Gdynią, samorządami oraz Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa zawarto porozumienie w sprawie budowy w Emilianowie pod Bydgoszczą terminala. Powołano już spółkę celową i do 2026 roku planuje się uruchomienie terminalu w I etapie – poinformowałem słuchaczy, dając im do zrozumienia, że za kilka lat powstanie na zapleczu portów morskich w Gdańsku i w Gdyni ciekawa infrastruktura, którą warto ujmować w planach inwestycyjnych.
Głównie mówiłem jednak o głównych postulatach stowarzyszenia – czyli dążeń do uznania Bydgoszczy za węzeł sieci bazowej TEN-T oraz linii kolejowej nr 201, wskazując na potencjał jaki za tym przemawia oraz na ewentualne korzyści dla całej branży logistycznej. Przypomnijmy – na 2023 rok Komisja Europejska planuje rewizję sieci TEN-T.
Wspomnieć należy, że w praktyce tylko Bydgoszcz zaistniała w takiej formule na Rail Freight Summit oprócz Łodzi.
Prezentacja do zobaczenia na stronie wydarzenia: https://events.railfreight.com/wp-content/uploads/2021/09/Lukasz-Religa-RFS2021.pdf