Formuła hybrydowa Park&Ride to połączenie podroży samochodem osobowym z komunikacją publiczną. Wdrożenie jej w Bydgoszczy będzie czymś nowym, w pewnym sensie będzie to działanie eksperymentalne, bowiem taki model dojazdów nie wpisuje się specjalnie w naszą dotychczasową kulturę.
W Bydgoszczy do wdrożenia Park&Ride przygotowujemy się od kilku lat, w 2019 roku Rada Miasta Bydgoszczy uchwaliła nawet taryfy. Budowa infrastruktury parkingowej to natomiast ostatnie miesiące. Na wykończeniu jest obecnie parking na Czyżkówku przy Węźle Zachodnim, skąd będzie można się przesiąść na autobusy linii 51 i 58 w kierunku centrum Bydgoszczy, 71 i 77 w kierunku pętli Morska czy 81 w kierunku Fordonu. Widzimy chociażby przygotowane miejsce pod szlabany. Parking po przebudowie pomieści do 75 pojazdów.
Do korzystania z Park&Ride w Europie zachęca się w szczególności osoby dojeżdżające z terenów podmiejskich, lokalizacja na Węźle Zachodnim ma zachęcać przede wszystkim dojeżdżających ze strony Koronowa czy też z Sicienka czy nawet Nakła.
Zgodnie z uchwalonymi w 2019 roku zasadami funkcjonowania systemu – w cenie biletu parkingowego będziemy mogli korzystać z komunikacji publicznej. Przykładowo – pozostawienie pojazdu na 9 godzin będzie kosztować 12 zł (w normalnej taryfie ZDMiKP cena normalnego biletu dobowego dla jednej osoby), w tym dwie osoby będą mogły przez te 9 godzin podróżować transportem zbiorowym. W przypadku 5 pasażerów opłata wyniosłaby za 9 godzin 25,5 zł, z możliwością korzystania przez każdego z nich w tym czasie z transportu zbiorowego.
Infrastruktura Park&Ride powstaje również na Rondzie Kujawskim, na Przylesiu w Fordonie, w Myślęcinku oraz przy Urzędzie Miasta przy ulicy Grudziądzkiej (budowany jest wielopoziomowy parking, którego połowa będzie dedykowana systemowi P&R).