Unijna komisarz ds. transportu: W sieci bazowej TEN-T mogą znaleźć się obszary, które szybciej realizują postępy

European Union, 201

– Propozycja rewizji sieci TEN-T napawa mnie pewnym rozczarowaniem – mówił na poniedziałkowym hybrydowym posiedzeniu Komisji Transportu i Turystyki europoseł Kosma Złotowski – Dlatego, że nie uwzględnia Bydgoszczy jako węzła sieci bazowej. Do tej sprawy krótko odniosła się unijna komisarz ds. transportu , rumuńska polityk Adina Valean.

14 grudnia Komisja Europejska przedstawiła propozycję rewizji sieci TEN-T ustanowionej w grudniu 2013 roku. Pozytywem jest propozycja nadania statusu elementu sieci bazowej, czyli priorytetowej, dla linii kolejowej nr 201, która łączy Bydgoszcz z portem morskim w Gdyni oraz za pośrednictwem linii Łąg – Tczew z portem morskim w Gdańsku. Nie uwzględniono już jednak postulatu uznania Bydgoszczy za węzeł sieci bazowej, pozostawiając jedyny węzeł z kujawsko-pomorskiego w sieci kompleksowej.

 

– Dla mieszkańców województwa kujawsko-pomorskiego to temat niezwykle ważny i byłbym wdzięczny za wyjaśnienie co było powodem tych decyzji? Bydgoszcz już teraz spełnia wszelkie warunki ku temu, aby stać się węzłem tej sieci – mówił europoseł Kosma Złotowski w dyskusji na komisji – Zwłaszcza, że do sieci bazowej została przeniesiona linia kolejowa nr 201, która łączy Bydgoszcz z portem w Gdyni. Jej pełen potencjał można wykorzystać tylko wtedy, gdy w Emilianowie powstanie intermodalny terminal przeładunkowy. To nowoczesny projekt, który spełnia wszystkie założenia łączenia potencjałów różnych środków transportu.

Na koniec Złotowski wyraził nadzieję – Mam nadzieję, że w Parlamencie Europejskim uda się naprawić wszystko to, co jest w tym projekcie złe.

Ostateczne decyzje w tej sprawie zapadną najprawdopodobniej w 2023 roku. Propozycja Komisji Europejskiej musi przejść bowiem procedurę tzw. trilogu, czyli uzyskać jednomyślność nie tylko Komisji Europejskiej, ale też Parlamentu Europejskiej i Rady Unii Europejskiej (rządów narodowych).

 

– To jest dowód na to, że jest duże zainteresowanie naszą propozycją i sporo pracy przed nami. Tak, żeby to wszystko sfinalizować jeżeli będzie taka potrzeba – tak szereg pytań skomentowała unijna komisarz Valean Adina, która odniosła się wprost też do wątpliwości Złotowskiego – Jeżeli są jakieś konkretne miejsce, jakieś obszary, tam gdzie mamy przynajmniej 100 tys. mieszkańców w momencie kiedy dojdzie do interpretacji, to wydaje mi się, że Komisja Europejska może w aktach delegowanych dodać pewne konkretne obszary i może uwzględnić te obszary, które realizują szybciej postępy niż inne.

 

Powyższa wypowiedź może świadczyć, że Komisja Europejska jest otwarta na argumenty.

 

Będzie petycja

Stowarzyszenie Nowy Bursztynowy Szlak planuje złożenie do Parlamentu Europejskiego petycji z postulatem uwzględnienia pozycji Bydgoszczy w sieci TEN-T jako węzła sieci bazowej.

 

[iframe width=”419″ height=”236″ src=”https://www.youtube.com/embed/EWKRaXyJF0I” title=”YouTube video player” frameborder=”0″ allow=”accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture” allowfullscreen ]