W piątek petycję przygotowaną przez Nowy Bursztynowy Szlak, w sprawie uznania Bydgoszczy za węzeł sieci bazowej TEN-T, poparli kolejni sygnatariusze. Uzyskanie statusu węzła sieci bazowej sprawiłoby, że Bydgoszcz stała by się jednym z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w Europie, jednocześnie otworzyłoby to dostęp do dodatkowych funduszy europejskich. Petycja do Parlamentu Europejskiego skierowana będzie w tym tygodniu.
W piątek poparcia udzieliło Stowarzyszenie Polskich Regionów Korytarza Bałtyk-Adriatyk, to ważna organizacja jeżeli chodzi o zabieganie o wzrost znaczenia Polski w transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Tworzy ją osiem województw (w tym kujawsko-pomorskie) oraz ich partnerzy w rozwoju logistyki m.in. PKP CARGO, porty morskie w Gdańsku, w Gdyni, w Szczecinie i Świnoujściu, Miasto Poznań, członkiem wspomagającym jest też port w Koprze w Słowenii. Wspomnieć należy, że Stowarzyszenie Polskich Regionów Korytarza Bałtyk-Adriatyk już na etapie konsultacji społecznych popierało zabiegi o uzyskanie przez Bydgoszcz statusu węzła sieci bazowej.
Petycję poparło w ubiegłym tygodniu także Stowarzyszenie Metropolia Bydgoszcz, które skupia samorządy bydgoskiego obszaru metropolitalnego. W piątek poparcie udzieliła też Rada Miejska w Solcu Kujawskim.
Wcześniej petycję poparli m.in.: Sejmik Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna. Rada Miasta Bydgoszczy, Rada Powiatu Bydgoskiego, Rada Gminy Nowa Wieś Wielka, Nadwiślański Związek Pracodawców ,,Lewiatan”, Pracodawcy Pomorza i Kujaw, Towarzystwo Miłośników Miasta Bydgoszczy,.
W petycji wskazano, że opracowana ostatnio analiza przeładunków dla planowanego w Emilianowie terminalu przewiduje w 2030 roku osiągnięcie ponad 93 tys. TEU przeładunków. Według Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) 1 TEU należy przeliczać jako 12 ton, co daje ponad 1,1 mln przeładunków. Przy czym są to szacunki ostrożnościowe, bowiem są sygnały, że przeładunki mogą być znacznie większe. Komisja Europejska jako wymóg dla sieci TEN-T przewiduje 800 tys. ton, w tym wypadku w roku 2030 (cezurze czasowej wdrożenia sieci TEN-T) będzie on znacznie przekroczony.