Złotowski: Prace nad rewizją sieci TEN-T nabierają tempa w Parlamencie Europejskim

W najbliższych tygodniach Komisja Petycji (PETI) Parlamentu Europejskiego powinna zaopiniować petycję w sprawie umieszczenia Bydgoszczy w sieci bazowej TEN-T – komunikuje europoseł Kosma Złotowski, w czasie II Bydgoskiego Forum Bursztynowego Szlaku, które rozpoczęło się o godzinie 11:00 w Bydgoskim Centrum Targowo-Wystawienniczym. W czasie konferencji sporo uwagi poświęca się rewizji sieci TEN-T planowanej na przyszły rok i staraniom oddolnym o uwzględnienie w sieci bazowej bydgoskiego węzła.

 

– Prace nad rewizją sieci TEN-T nabierają tempa także w Parlamencie Europejskim i niedługo zobaczymy pierwszą wersję raportu komisji TRAN – mówił europoseł Kosma Złotowski, który brał udział w konferencji zdalnie, z uwagi na obowiązki w Parlamencie Europejskim. Złotowski wspomina, że dużo uwagi poświęca się w komisji TRAN elementom wschodnich korytarzy i umieszczenia w europejskiej sieci w przyszłości Ukrainy – Efektywna komunikacja, a zwłaszcza transport towarowy to kluczowy element budowania dobrobytu i pogłębiania integracji gospodarczej.

 

Sieć TEN-T funkcjonuje od 2013 roku, jedynym węzłem z województwa kujawsko-pomorskiego w niej jest Bydgoszcz, ujęta w sieci kompleksowej z planem wdrażania do 2050 roku. Jądrem, czy inaczej mówiąc kręgosłupem sieci TEN-T ma być jednak sieć bazowa (z angielskiego Core Network), która ma zostać wdrożona w pierwszej kolejności już do 2030 roku, zatem na jej rozwój będzie kładziony główny nacisk inwestycyjny w najbliższych latach, stąd też postulat, aby w toczących się w Europie obecnie dyskusji nad rewizją sieci TEN-T, ująć Bydgoszcz w sieci bazowej. Z inicjatywy Nowego Bursztynowego Szlaku pod koniec marca zgłoszono do Parlamentu Europejskiego petycję, którą poparły m.in.: Sejmik Województwa, Rada Miasta Bydgoszczy, samorządy Solca Kujawskiego, Powiatu Bydgoskiego i Nowej Wsi Wielkiej, a takż Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna i Stowarzyszenie Polskich Regionów Korytarza Bałtyk-Adriatyk (skupiający większość polskich województw).

 

– Ten projekt nie ma barw politycznych i każdy głos, apel czy analiza, które wspierają ten postulat powinny być potraktowane z najwyższą uwagą – podkreśla europoseł Kosma Złotowski – Petycja została pomyślnie złożona i zarejestrowana. Jako koordynato grupy EKR w komisji petycji już skierowałem wniosek, aby w trybie pilnym została ona zaopiniowana i omówiona na najbliższym posiedzeniu naszej komisji. Żeby to się udało potrzebne będzie wsparcie wszystkich sił obecnych w Parlamencie Europejskim, liczę tutaj także na państwa wsparcie.

Główny argument jaki podniesiono w petycji, to nawiązanie do analiz potoków planowanego terminalu Bydgoszcz-Emilianowo, który w 2029 roku ma przekroczyć 1,1 mln ton przeładunków rocznie. Zgodnie z rozporządzeniem unijnym o TEN-T węzły sieci bazowej powinny mieć do 2030 roku przynajmniej 800 tys. ton przeładunków, bydgoski terminal w okolicach 2031 roku może przekroczyć nawet 1,5 mln ton, czyli przebić ten wymóg blisko dwukrotnie.

 

– Ten projekt ma strategiczne znaczenie dla naszego regionu i powinien łączyć wszystkie środowiska. Lista sygnatariuszy petycji pokazuje, że jest to możliwe – podkreślił Złotowski.

 

Innym prelegentem w temacie rewizji TEN-T na II Bydgoskim Forum Bursztynowego Szlaku jest wicedyrektor Departamentu Strategii Transportu w Ministerstwie Infrastruktury Jakub Siwiński, który opowiada o działaniach podejmowanych przez polski rząd.

 

W programie dzisiejszej konferencji znajduje się także prezentacja koncepcji Parku Przemysłowego Emilianowo, wystąpienia przedstawicieli portów w Gdyni i Koprze oraz prezentacja przygotowań do budowy terminalu Bydgoszcz-Emilianowo.

 

[iframe width=”419″ height=”236″ src=”https://www.youtube.com/embed/E7iRGQh1uzM” title=”YouTube video player” frameborder=”0″ allow=”accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture” allowfullscreen ]