Przedstawiamy koncepcję Bydgoskiej Kolei Dojazdowej

Przed tygodniem wskazywaliśmy, że projekt Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP) niezbyt ambitnie odnosi się do tematu rozwoju kolei, w żaden sposób nie wspierając wdrażania w przyszłości Bydgoskiej Kolei Dojazdowej. Do niedzieli (12 marca) trwają konsultacje społeczne tego dokumentu, dlatego skierowaliśmy w ramach nich propozycję koncepcji wdrażania Bydgoskiej Kolei Dojazdowej.

 

W zgłoszonej propozycji wskazujemy, że wdrażanie koncepcji Bydgoskiej Kolei Dojazdowej powinno odbywać się w oparciu o:

– modernizację i budowę nowych linii kolejowych;

– rozwój infrastruktury przystankowej;

– tworzenie rozkładów jazdy uwzględniających w pełni potencjał funkcjonalny;

– realizowanie koncepcji Park&Ride przy stacjach kolejowych;

– wdrażanie koncepcji przesiadkowych autobus+kole

 

Z uwagi na ustawowe kompetencje do wdrażania tego modelu konieczna będzie współpraca z Samorządem Województwa Kujawsko-Pomorskiego, jednakże z uwagi na specyfikę województwa,

główny ciężar inicjacyjny należeć będzie to Stowarzyszenia Metropolia Bydgoszcz, czyli podmiot zlecający opracowanie SUMP.

 

Jeżeli chodzi o kluczowe inwestycje w najbliższej perspektywie do 2030 roku (z perspektywą do 2035) wskazujemy na zadania mające już finansowanie:
1. Budowa przystanków kolejowych w Bydgoszczy: Bydgoszcz Okole, Bydgoszcz Miedzyń, modernizacja Bydgoszcz Osowa Góra oraz Bydgoszcz Zachód (w trakcie prac budowlanych).
2. Budowa i modernizacja przystanków kolejowych poza Bydgoszczą: Nakło Dąbrowskiego, Nowa Wieś Wielka, Brzoza Bydgoska, Trzciniec, Kotomierz, Pruszcz Pomorski, Parlin, Terespol Pomorski i Laskowice Pomorskie.

 

Inwestycje mające szansę pozyskać finansowanie unijne:

1. Modernizacja ciągu Bydgoszcz – Kcynia – Gołańcz (do końca roku ma być gotowa dokumentacja przedprojektowa)
2. Budowa linii kolejowej Solec Kujawski – Port Lotniczy Bydgoszcz – Trzciniec
3. Budowa linii nr 400 z Nakła nad Notecią do Okonka (w ramach CPK)
4. Rozbudowa linii kolejowej nr 209 na terenie Fordonu do statusu dwutorowej.
5. Budowa przystanków: Żółwin, dla linii nr 201 na węźle Bydgoszcz Wschód oraz na linii nr 18 Bydgoszcz Przemysłowa.

 

Jako zadania do realizacji w dalszej przyszłości wskazujemy: budowę linii kolejowej Bydgoszcz – Koronowo – Sośno – Więcbork; modernizację linii nr 356 Bydgoszcz – Szubin – Kcynia, modernizację linii nr 281 na odcinku Nakło – Wiecbork – Sępólno – Chojnice, modernizację linii nr 206 na odcinku Inowrocław Barcin – Żnin.

 

Rekomenduje się też powstanie infrastruktury Park&Ride przy stacjach kolejowych w Brzozie Bydgoskiej i w Maksymilianowie.

Jako rekomendacja do opracowywanego wojewódzkiego Planu Transportowego wskazujemy:
a) Rekomendowanie przebiegu przez Bydgoszcz tras pociągów w taki sposób, aby stacja
Bydgoszcz Główna była w kolei regionalnej stacją przelotową. Zaleca się przykładowo:

– trasowanie pociągów ze strony Torunia i Solca Kujawskiego dalej w kierunku na Inowrocław i Nakło nad Notecią/Piłę
– trasowanie części pociągów z Inowrocławia do stacji Bydgoszcz Fordon
– wydłużenie pociągów z Laskowic Pomorskich do stacji Bydgoszcz Błonie (obecnie kończą one
bieg na stacji Bydgoszcz Główna)
– trasowanie do stacji Bydgoszcz Błonie także pociągów z Grudziądza
– trasowanie pociągów z Tucholi/Chojnic do Solca Kujawskiego.

b) wdrażanie modelu bus + kolej
– przykładem jaki w przeszłości funkcjonował było skomunikowanie autobusów w relacji Terespol Pomorski – Świecie z pociągami relacji Bydgoszcz Główna – Grudziądz.

Całe opracowanie można pobrać poniżej w załączniku.

 

opracowanie-sump.pdf