Kanał Bydgoskiego, w którego obchodach jubileuszu 250-lecia jesteśmy był wiele razy przebudowany, Stary Kanał Bydgoski biegnący urokliwymi plantami między Okolem i Wilczakiem nie jest drogą wodną, bowiem kończy się na rondzie Grunwaldzkim, ten odcinek w kierunku Brdy został zakopany w 1971 roku, na potrzeby budowy infrastruktury drogowej. Ciek wodny nadal funkcjonuje, ale już pod asfaltem. Od tego momentu minęło prawie 50 lat, czy byłaby szansa na jego odbudowę?
Zasypane wcześniej kanały odbudowały holenderskie miasta Breda i Ultrecht, a także Seul w Korei Południowej. Trudno wyobrazić sobie organizowaną w Bydgoszczy światową konferencję kanałów, na której takie pytanie by się nie pojawiło. Wiadome jest, że taka decyzja wymaga przemyślenia, ale zajmujący się Kanałem Bydgoskim od strony naukowej Karol Mieczkin wziął ten temat pod swoje badania – Przykłady miast, które zrekonstruowały swoje kanały pokazują, że przynosi im to nie tylko korzyści środowiskowe, ale też ekonomiczne, ponieważ zyskuje na tym lokalna gospodarka – mówił w czasie swojego wystąpienia na World Canals Conference Karol Mieczkin, który ocenił na podstawie swoich analiz, że gdybyśmy oparli się o pierwotny przebieg Starego Kanału, to jego rekonstrukcja jest możliwa zachowując ruch samochodowy i tramwajowy po ulicy Focha.
– Moje badania potwierdziły, że nawet zachowując obecny przekrój ulicy Focha jest możliwość zrekonstruowania Starego Kanału Bydgoskiego. Ważnym założeniem jest jego przebieg, ponieważ większość osób kojarzy z tym sprzed zakopania, a był to przebieg wtórny – wyjaśnia nam Karol Mieczkin.
Na powyższym slajdzie widzimy na górze pierwotny przebieg, bardziej wyprostowany, natomiast niżej bardziej kolisty z lat 70-tych, którego rekonstrukcja byłaby trudniejsza.
– Pierwotną wersję kanału, która była bardziej wyprostowana, można go zmieścić w nieznacznym przesunięciu ulicy Focha. Chciałbym dodać, że jest duży potencjał dla zmniejszenia ulicy Focha co najmniej o jedną jezdnie w każdym kierunku, ponieważ jak wspomniałem w prezentacji jest to ulica przeskalowana, modele z Politechniki Bydgoskiej pokazują, że ruch uliczny na tym odcinku powinien z czasem maleć – uzupełnia Mieczkin.
Odbudowy Starego Kanału Bydgoskiego nie wyklucza, a nawet można powiedzieć sprzyja mu, uchwalone nie tak dawno temu przez Radę Miasta Studium kierunków rozwoju przestrzennego miasta, które zakłada powstanie wokół centrum ringu i poprzez budowę mostu na przedłużeniu ulicy Granicznej do dworca, ograniczenie ruchu na ulicy Focha.
Karol Mieczkin związany jest z międzynarodową organizacją Inland Waterways International, która jest głównym organizatorem World Canals Conferencje, które organizowane jest od 1988 roku, pierwszy raz gości jednak w Polsce.