PKP PLK w tym tygodniu rozpoczęło nabór wniosków do programu przebudowy przejazdów kolejowo-drogowych na bezkolizyjne skrzyżowania wielopoziomowe. Na pewno takie rozwiązanie przydałoby się przy ulicy Inwalidów w Bydgoszczy, która wbija się w ulicę Kamienną, przy stacji Bydgoszcz-Bielawy.
Przejazd przy Inwalidów przebiega aż przez 6 torów, w tym linię nr 18 łączącą Bydgoszcz z Toruniem i Warszawą oraz towarową linię nr 201, z tego powodu mówimy o sporym natężeniu ruchu pociągów. Są momenty, gdy samochody stoją dość długo, bowiem po otwarciu rogatek udaje się przepuścić tylko pojedyncze pojazdy przed ich ponownym zamknięciem. Rozwiązaniem tego byłaby przebudowa przejazdu na bezkolizyjne, teraz można powiedzieć, że otwiera się szansa.
PKP PLK do lutego będzie prowadzić pierwszy etap naboru wniosków dla programu budowy wielopoziomowych przejazdów. Patrząc na kryteria skrzyżowanie Inwalidów z Kamienną mogłoby mieć szansę, bowiem na plus przemawia wysokie natężenie ruchu pociągów, wysokie natężenie ruchu samochodów, wysoka prędkość eksploatacyjna na linii nr 18 (120 km/h), bliskość skrzyżowania z Kamienną, duża liczba torów, a także położenie przy stacji Bielawy. PKP PLK oczekuje wkładu własnego samorządów, który minimalnie może wynieść 20% wartości projektu – od deklarowanego wkładu zależeć będzie też liczba punktów, ale to nie jest aż tak istotne kryterium.
Osowa Góra też może potrzebować takiego przejazdu
Drugi przejazd jaki warto wziąć po uwagę to ulica Skośna na Osowej Góry, gdzie panuje spory ruch w kierunku przemysłowej części osiedla. W tym miejscu sens miałoby jednak przesunięcie przejazdu tak, aby dojechać można było do niego bezpośrednio od skrzyżowania ulicy Koblego i Grunwaldzkiej. Ten odcinek będzie miał już jednak mniejsze szansę na dofinansowanie, bo i natężenie ruchu drogowego oraz kolejowego mniejsze, a też ograniczenie prędkości na torach wynosi aż 40 km/h.
Przyszłościowo taki przejazd przydałby się też w będącym jedynie na planach przedłużeniu ulicy Flisackiej, który połączyłby Czyżkówko z Miedzyniem. Wymaga to jednak nie tylko budowy przejścia torowego, ale też mostu nad Kanałem Bydgoskim. Są to zamiary na dalej nieokreślony czas.