O projekcie przyszłorocznego budżetu zrobiło się głośno za sprawą planu budowy jachtu morskiego, który łącznie ma kosztować 12 mln zł. To jednak kwotowo niewiele przy wydatkach na poziomie 2,1 mld zł. Przyglądamy się projektowi budżetu województwa.
Planowane w projekcie przychody to 1,9 mld zł, przy wydatkach powyżej 2,1 mld zł, co daje ponad 171 mln zł prognozowanego deficytu w 2025 roku. Przy czym różnica w dochodach i wydatkach bieżących przyniesieść ma około 341 mln zł nadwyżki operacyjnej. Na wydatki inwestycyjne przewidziano aż718 mln zł.
Tak jak co roku sporą część budżetu będzie stanowić utrzymanie regionalnej kolei – planuje się wydać na to prawie 237,1 mln zł – będzie to stanowić 14,85% całego budżetu na 2025 rok.
Z planowanych 718 mln zł wydatków inwestycyjnych, aż 380,7 mln zł to koszty modernizacji dróg wojewódzkich. Na infrastrukturę kolejową przewidziano ,,0 zł”. Na drugim miejscu w hierarchii znajdują się wydatki inwestycyjne w instytucje kultury – ma być to 128,6 mln zł.
Jeżeli chodzi o drogi wojewódzkie to do najdroższych planowanych wydatków należy droga Rypin – Żuromin z 31,6 mln zł (z czego 18,8 mln zł to dotacja zewnętrzna), dalej mamy poprawę dojazdu do Brzeskiej Strefy Ekonomicznej za 27,8 mln zł. Na trzecim miejscu znajduje się droga Strzyżawa – Dąbrowa Chełmińska – Unisław – Chełmża z 20 mln zł. Na dostosowanie przyczółków przeprawy promowej do stanu Wisły planuje się wydać 2 mln zł, z założeniem, że do końca 2025 roku nie uda się zrealizować całego zadania.
Opera Nova dominuje wśród instytucji kultury
W 2025 roku powinna zakończyć się rozbudowa Opery Nova, co ma kosztować województwo 61,1 mln zł, z czego jednak 25,9 mln zł to środki zewnętrzne m.in. od Miasta Bydgoszczy. Na rozpoczęcie rozbudowy Filharmonii Pomorskiej planuje się wydać 13,8 mln zł, Prawie 8 mln zł to z kolei planowane wydatki na modernizację Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki w Bydgoszczy. Województwo wyda też: 11,5 mln zł na budowę Młyna Energii w Grudziądzu i 10,5 mln zł na Muzeum Ziemiaństwa w Nawrze,