W poniedziałek w Bydgoszczy odbyło się IV Bydgoskie Forum Bursztynowego Szlaku z udziałem gości z Iraku, w tym też przedstawicielki irackiego MSZ oraz sporej delegacji przedsiębiorców. Wśród prelegentów był Marek Słabiński, inicjator budowy terminalu na węźle w Inowrocławiu.
– Na tym węźle znajduje się miejsce, które się doskonale wpisuje w budowę terminalu intermodalnego – mówił w swojej prezentacji o potencjale Inowrocławia, Marek Słabiński – Jesteśmy na skrzyżowaniu najważniejszych dróg kolejowych kolejowych – jest to linia 131, która prowadzi od portów północnych, od Gdyni i Gdańska na południe Europy. Jest to jeden z najważniejszych szlaków kolejowych w Polsce. Istnieje druga linia, która przebiega przez nasz węzeł – to jest linia nr 353, która łączy porty ARA (Amsterdam, Rotterdam, Antwerpia) z krajami nadbałtyckimi.
Słabiński przedstawiał wizualizacje, które kilka lat temu opracowali architekci z pracowni Archigeum. Wskazywał również, że jest wola, aby Inowrocław i podbydgoski terminal w Emilianowie blisko ze sobą współpracowały – Oba terminale – ten który jest proponowany w Emilianowie i ten w Inowrocławiu będą kompatybilne. One będą się uzupełniać. Propozycja jest taka, aby nasz terminal w Inowrocławiu był terminalem zbożowo-kontenerowym.
W czasie prezentacji Słabińskiego pojawiały się pytania od irackich przedsiębiorców, którzy byli żywo zainteresowani ideą. Problemem tej idei jest jednak to, że władze samorządowe w żaden sposób nie wspierają idei, co utrudnia pozyskanie inwestora i przekształcenia własnościowe.
W czasie IV Bygoskiego Forum Bursztynowego Szlaku podpisane zostało memorandum w sprawie wspierania rozwoju korytarza Bałtyk – Zatoka Perska, z ważnym udziałem portu w irackiej Basrze. Podpisanie tego memorandum w naszym regionie daje szanse, że będziemy ważną częścią korytarza.