Będą pociągi do Szubina, ale nie do Kcyni



Urząd Marszałkowski opublikował projekt Strategii Rozwoju Województwa do 2020 roku. W tym dokumencie uwzględniono jako kluczowe zadanie inwestycyjne przywrócenie ruchu kolejowego z Bydgoszcz do Szubina. Niestety strategia nie odnosi się już do dalszego odcinka linii kolejowej nr 356, czyli Kcyni i Gołańczy.

Petycję o uznanie rewitalizacji całej linii nr 356 podpisało ponad 100 samorządowców, stanowiska w tej sprawie przyjęły także samorządy Bydgoszczy, Szubina i Kcyni. Ten postulat zyskał jednak akceptację tylko po części. Szubin miałby się znaleźć jak wnioskował o to przewodniczący Rady Miasta Bydgoszczy w BiT City, czyli szybkiej kolei łączącej Toruń- Bydgoszcz – Szubin.

 

Wyłączenie odcinka Kcynia – Gołańcz może wydawać się mało logiczne, gdyż na odcinku wielkopolskim pociągi kursują już od ponad roku, a władze samorządowe są zaskoczone tak dużym zainteresowaniem ze strony podróżnych. Zatem  można odnieść wrażenie, że w przypadku naszego województwa, cały czas brak pomysłu jak usprawnić komunikację powiatu nakielskiego z największym miastem regionu.  Zamiast tego w strategii pojawia się plan przygotowania dokumentacji dla wyśmiewanej przez wielu samorządowców koncepcji budowy tramwaju z Bydgoszcz y do Torunia.

 

Cieszy plan przywrócenia pociągów do Szubina, ale musimy pamiętać także  o Kcyni, która leży także w naszym województwie. Wiele osób z tego miasta dojeżdża do pracy w Bydgoszczy – powiedział nam bydgoski radny Rafał Piasecki, który uważa, że należy dalej zabiegać, aby rewitalizacja linii kolejowej do Kcyni stała się faktem –  Nie można robić tego typu inwestycji po trochu, bo to tak jak by budować 10 piętrowy wieżowiec i zakończyć jego budowę na 7 piętrze. Nie przypominam sobie, aby tego typu problemy powstawały we wschodniej części województwa. Zawsze z niedokończonymi pracami mamy do czynienia tylko w okręgu bydgoskim.

 

Strategia Rozwoju Województwa 2020 zakłada także przywrócenie ruchu kolejowego na odcinku Szubin – Żnin. Niestety w tym dokumencie brakuje już konkretnych zapisów co do inwestycji drogowych na terenie powiatu nakielskiego.

 

Będą konsultacje

Strategia przyjęta ma zostać jesienią, do połowy lipca planuje się dalsze konsultacje, w których udział będą mogli wziąć także zwykli mieszkańcy województwa. Serdecznie zachęcamy do udziału w nich (szczegóły podamy wkrótce na naszych łamach).