Były radny: Miasto powinno walczyć o wojskową prokuraturę



Fot: Paweł Zielke

Jarosław Wenderlich, który zasiadał w poprzedniej radzie miasta pisze do nas list, w którym odnosi się do działań zmierzających do zlikwidowania prokuratury garnizonowej w Bydgoszczy oraz dziwi się prezydentowi miasta, że nic nie robi, aby przeciwdziałać temu procesowi.

 

 

10 grudnia 2012 Minister Obrony Narodowej podjął decyzję o likwidacji Wojskowej Prokuratury Garnizonowej w Bydgoszczy.

 

W Dzienniku Ustaw z 7.01.2013 r. pod pozycją 14 ukazało się bardzo niekorzystne dla Bydgoszczy rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej likwidujące z dniem 1.04.2013 r. Wojskową Prokuraturę Garnizonową w Bydgoszczy (tj. rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 grudnia 2012 r. w sprawie zniesienia Wojskowej Prokuratury Garnizonowej w Bydgoszczy, Wojskowej Prokuratury Garnizonowej w Elblągu i Wojskowej Prokuratury Garnizonowej w Zielonej Górze oraz zmiany rozporządzenia w sprawie utworzenia oraz ustalenia siedzib i terytorialnego zakresu działania wojskowych jednostek organizacyjnych prokuratury)

Zgodnie z dotychczas obowiązującym rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 12 stycznia 2011 r. w sprawie utworzenia oraz ustalenia siedzib i terytorialnego zakresu działania wojskowych jednostek organizacyjnych prokuratury (Dz.U. z 2011 Nr 20, poz.104) Wojskowa Prokuratura garnizonowa w Bydgoszczy obejmuje swoją właściwością obszar województwa kujawsko-pomorskiego.

 

Należy przybliżyć działalność i strukturę prokuratur garnizonowych. Na podstawie rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 25 listopada 2008 r. Regulaminu wewnętrznego urzędowania wojskowych jednostek organizacyjnych prokuratury

(Dz.U. z 2008 Nr 221, poz.1446 ze zm.) w skład wojskowej prokuratury garnizonowej wchodzą następujące komórki organizacyjne (§ 29 rozporządzenia):

                    -dział prezydialny;

                    -dział postępowania karnego.

Przy czym do podstawowych zadań działu prezydialnego wojskowej prokuratury garnizonowej należy (§ 30 rozporządzenia):

                    1)                 prowadzenie spraw:

a)                 organizacyjnych, kadrowych i szkoleniowych,

b)                 finansowych, administracyjno-gospodarczych i socjalno-bytowych;

                    2)                 załatwianie petycji, skarg, wniosków i meldunków w zakresie kompetencji oddziału;

                    3)                 planowanie i realizacja kontroli przestrzegania prawa i profilaktyki;

                    4)                 zbieranie i analiza danych dotyczących stanu przestępczości oraz danych statystycznych (sprawozdania zbiorcze);

                    5)                 wykonywanie zadań związanych z systemem informatycznym ProkStat;

                    6)                 wykonywanie zadań wynikających z ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o gromadzeniu, przetwarzaniu i przekazywaniu informacji kryminalnych;

                    7)                 sprawowanie nadzoru nad pracą sekretariatu w zakresie ustalonym w rozkazie organizacyjnym;

                    8)                 zapewnienie gotowości i realizacja zadań mobilizacyjnych.

Do podstawowych zadań działu postępowania karnego wojskowej prokuratury garnizonowej zaś należy (§ 31 rozporządzenia):

                    1)                 prowadzenie śledztw i dochodzeń własnych, nadzorowanie śledztw i dochodzeń prowadzonych przez inne organy lub im powierzonych:

a)                 o czyny zabronione, wyczerpujące znamiona przestępstwa innego niż wymienione w § 24 pkt 1 rozporządzenia (tj. inne niż czyny zabronione wyczerpujące znamiona przestępstwa, dla których właściwy jest wojskowy sąd okręgowy ),

b)                 innych, w tym również zleconych do prowadzenia przez Naczelnego Prokuratora Wojskowego lub wojskowego prokuratora okręgowego;

                    2)                 udział prokuratorów w postępowaniu sądowym w sprawach wymienionych powyżej, rozstrzyganych w pierwszej instancji oraz w toku czynności sądowych w postępowaniu przygotowawczym;

                    3)                 załatwianie petycji, skarg, wniosków i meldunków w zakresie kompetencji działu.

 

 

Planowana z dniem 1.04.2013 r. likwidacja to już kolejny etap usuwania z Bydgoszczy instytucji o znaczeniu regionalnym i ponadregionalnym. Rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 17 lutego 2010 r. w sprawie zniesienia niektórych wojskowych sądów garnizonowych oraz zmiany rozporządzenia w sprawie utworzenia sądów wojskowych oraz określenia ich siedzib i obszarów właściwości (Dz. U. z 2010 Nr 32, poz.175.) zlikwidowano Wojskowy Sąd Garnizonowy w Bydgoszczy. Powyższy akt normatywny został wydany mimo licznych protestów, w tym apelu Rady Miasta Bydgoszczy (którego autor niniejszego listu był inicjatorem) oraz wbrew opinii Krajowej Rady Sądownictwa. Jako ciekawostkę można odnotować, iż w 2008 r. do Wojskowego Sądu Garnizonowego w Bydgoszczy wpłynęło 179 spraw, zaś do Wojskowego Sądu Garnizonowego w Poznaniu 145 (oficjalne dane z odpowiedzi Ministra Obrony Narodowej na zapytanie poselskie nr 5582). A to właśnie WSG w Poznaniu objął we właściwość sprawy przypadające dotychczas dla bydgoskiego sądu.

 

Na mocy ustawy z dnia 3 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2011 Nr 22, poz.114) z dniem 1 stycznia 2012 r. zniesiono okręgi wojskowe, w tym mający w Bydgoszczy siedzibę i długoletnią historię Pomorski Okręg Wojskowy.

 

 

Wracając do rozporządzenia likwidującego bydgoską Wojskową Prokuraturę Garnizonową – nasuwa się pytanie: czemu Doradca Ministra Obrony Narodowej za pośrednictwem lokalnych mediów wypowiadał się, iż u podstaw likwidacji wzięto pod uwagę fakt ?braku Wojskowego Sądu Garnizonowego w Bydgoszczy?. Tymczasem nie likwiduje się Wojskowej Prokuratury Garnizonowej w Krakowie  w mieście w którym nie ma sądu garnizonowego. By wybić kolejny argument – jeśli chodzi o ilość spraw to przykładowo Wojskowa Prokuratura Garnizonowa w Elblągu ,która też od 1.04.2013 zostanie zlikwidowana – miała o ponad 100 spraw więcej niż WPG w Poznaniu (a to właśnie WPG w Poznaniu przejmie kompetencje WPG w Bydgoszczy).

 

Analizując powyższe można mieć wrażenie, że za kolejnymi likwidacjami instytucji w Bydgoszczy nie stanęły argumenty merytoryczne, a polityczne. Niestety nie słyszałem, by oczywisty przejaw dyskryminacji Bydgoszczy spotkał się z jakąkolwiek reakcją ze strony Prezydenta Miasta Bydgoszczy? Jest coraz mniej czasu by wyjątkowo niekorzystne dla naszego miasta rozporządzenie zmienić bądź uchylić.

 

Jarosław Wenderlich

Radny Miasta Bydgoszczy w latach 2006-2010