W projekcie Strategii Rozwoju Województwa 2020 uwzględniono kilka inwestycji drogowych o znaczeniu wojewódzkim, a nawet krajowym. Porównujemy te propozycje z natężeniem ruchu jakie powstaje na drogach regionu.
W 2010 roku tego typu pomiary wykonała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która przygotowała opracowanie średniego ruchu, jaki tworzy się na danym korytarzu komunikacyjnym. Co prawda od tego czasu minęły 3 lata, ale nie powstały jakieś znaczące inwestycje, które by mogły zmienić rozkład natężenia pomiędzy poszczególnymi drogami.
W projekcie strategii na pierwszym i drugim miejscu znalazły się drogi ekspresowe S5 i S10. Ich tutaj specjalnie nie będziemy analizować, gdyż droga S5 ma pewne znaczenie także w ruchu europejskim. Największe natężenie na odcinku Bydgoszcz – Gniezno pojawia się na odcinku pomiędzy stolicą województwa a Szubinem, ponad 10 tys. samochodów na dobę, także około 9 tys. pojazdów przejeżdża w okolicach Żnina. Gdy już spojrzymy jednak na odcinek Bydgoszcz – Nowe Marzy, to na odcinku Świecie – Grudziądz przejeżdża ponad 19 tys. pojazdów na dobę, na wylocie z Bydgoszczy ponad 18 tys.
Kolejna na liście inwestycja to przebudowa drogi krajowej nr 80 na odcinku Bydgoszcz – Toruń (alternatywna trasa dla DK nr 10), gdzie natężenie ruchu przekracza 14 tys. pojazdów na dobę. W przypadku DK 10 w okolicach Solca Kujawskiego jest to 9 tys. pojazdów na dobę.
Strategia wojewódzka przewiduje także przebudowę DK 15 do standardu GP2+2, czyli na całej strasie po dwa pasy ruchu. Priorytetowo traktowany ma być odcinek Inowrocław – Toruń. Największe natężenie ruchu na tej trasie występuje na odcinku Inowrocław – Gniewkowo, ponad 10 tys. pojazdów na dobę. Na odcinku Gniezno – Inowrocław nie przekracza już 10 tys., warto jednak zwrócić uwagę, że na wylocie z Inowrocławia dzienne natężenie dochodzi do 22 tys.
W strategii znajdziemy także plan dotyczący DK 25 na odcinku Bydgoszcz – Inowrocław. Co prawda nie znamy planowanego jej standardu, po za tym, ze w ramach tej inwestycji powinny powstać obwodnice Nowej Wsi Wielkiej i Złotnik Kujawskich. Standard GP2+2 raczej to jednak nie będzie, chodź natężenie ruchu na dużej części tej trasy wynosi prawie 12 tys. pojazdów, a na wyjeździe z Bydgoszczy nawet 23 tys.
Ponadto zmodernizowana ma być DK 21 na odcinku Toruń – Chełmno, gdzie natężenie w maksymalnym momencie (wylot z Torunia) sięga 18 tys. Powstać ma także obwodnica Brześcia Kujawskiego, gdzie maksymalne notowane wówczas natężenie ruchu wynosi 7 tys. pojazdów na dobę.
Brakuje już planów dotyczących innych obwodnic w naszym województwie (po za Inowrocławiem, która ma powstać w ramach rozbudowy DK 15) chociażby Tucholi, gdzie natężenie ruchu przekracza 10 tys. pojazdów na dobę.
Warto tutaj zwrócić uwagę, że zadania dotyczące dróg krajowych podejmuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która podlega bezpośrednio pod ministra transportu. Strategia Rozwoju Województwa będąca najważniejszym dokumentem planistycznym w kujawsko-pomorskim, będzie wskazywać jednak władzom centralnym, jakie dla naszego województwa są priorytety.
Podany przez nas przykład Tucholi dotyczy z kolei już bezpośrednio zadań województwa, gdyż przez to miasto przebiegają drogi wojewódzkie, których remonty i rozbudowa to bezpośrednia kompetencja Samorządu Województwa.