Do Komisji Europejskiej trafi skarga na politykę marszałka

Wrzesień jest miesiącem kończącym negocjacje nad programami operacyjnymi z Komisją Europejską. Propozycja RPO opracowana przez Zarząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego może mieć problem z akceptacją przez Brukselę, gdyż rażąca niska ilość środków przeznaczona będzie na inwestycje kolejowe. Fundacja Centrum Zrównoważonego Transportu przy wsparciu lokalnych organizacji szykuje wystąpienie do Komisji Europejskiej w tej sprawie.

 

Właściwie treść stanowiska, które przekazane zostanie Unii Europejskiej jest już gotowa. CZT przypomina w nim, że zgodnie z Umową Partnerstwa zawartą przez rząd w pierwszym półroczu obecnego roku z Komisją Europejską stosunek wydatków na kolej i drogi powinien wynieść 40:60. Z kształtu RPO przygotowanego przez marszałka ten stosunek wynika zaledwie 14:86, co jest obok województwa mazowieckiego najniższym w całej Polsce.

 

Tak niski udział środków na projekty kolejowe uważamy za niedopuszczalny – zważywszy na wspólnotową politykę w zakresie transportu, która zakłada rozwój alternatywnych dla samochodowego gałęzi transportu – czytamy w stanowisku. Poparcie dla tego wystąpienia wyraziło wiele stowarzyszeń z naszego województwa, a także przewodniczący Rady Miasta Bydgoszczy Roman Jasiakiewicz i poseł Łukasz Krupa.

 

Urząd Marszałkowski wraz z PKP PLK uzgodnił, że w latach 2014-2020 z RPO zrealizowane będą następujące inwestycje kolejowe:

– rewitalizacja linii nr 208 na odcinku Grudziądz – Laskowice Pomorskie

– rewitalizacja linii nr 207 na odcinku Toruń Wschodni – Chełmża

– rewitalizacja linii nr 208 na odcinku Jabłonowo Pomorskie – Grudziądz

– rewitalizacja linii nr 207 na odcinku Grudziądz – granica województwa pomorskiego

 

Co ciekawe według projektu tzw. planu transportowego, który wywołał w naszym województwie duże kontrowersje, te dwie ostatnie linie rozważa się do zamknięcia.

 

Centrum Zrównoważonego Transportu wraz z innymi organizacjami proponuje dopisanie do RPO na lata 2014-2020 dla kujawsko-pomorskiego 7 nowych inwestycji:

– rewitalizacja linii nr 28 na odcinku Toruń Wschodni – granica województwa mazowieckiego

– rewitalizacja linii nr 208 na odcinku Laskowice Pomorskie- Wierzchucin – granica województwa pomorskiego

– rewitalizacja linii nr 208 na odcinku Jabłonowo Pomorskie – Brodnica – granica województwa warmińsko-mazurskiego

– rewitalizacja linii nr 215 na odcinku Laskowice Pomorskie – granica województwa pomorskiego

– rewitalizacja linii nr 356 na odcinku Bydgoszcz – Kcynia – Gołańcz

– rewitalizacja linii nr 209 na odcinku Kowalewo Pomorskie – Golub Dobrzyń

– rewitalizacja linii nr 392 lub 206 do Żnina (pierwszy wariant na trasie z wykorzystaniem linii nr 356 Bydgoszcz – Szubin – Żnin; drugi wariant z Inowrocław – Żnin).

 

Ruch Obywatelski Lepsza Bydgoszcz postuluje dodatkowo, aby uwzględnić także rewitalizacje odcinka Więcbork – Nakło – Kcynia – granica województwa wielkopolskiego.

 

CZT oczekuje też, że województwo za środki z Regionalnego Programu Operacyjnego zainwestuje w tabor.

 


 

Organizacje chcące poprzeć to wystąpienie mogą kontaktować się bezpośrednio z CZT mailowo – m.wrobel@czt.org.pl