Omówienie Kontraktu Terytorialnego



Fot: Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju

Jedną z ważniejszych informacji tego tygodnia było przyjęcie przez rząd Kontraktu Terytorialnego dla województwa kujawsko-pomorskiego. Odchodząc od politycznych aspektów, omawiamy jego zawartość merytoryczną.

 

Według tego dokumentu dwie najważniejsze inwestycje to budowa drogi ekspresowej S-5 na odcinkach Gniezno – Białe Błota oraz na odcinku Bydgoszcz – Nowe Marzy. Druga duża inwestycja to zwiększanie parametrów technicznych linii kolejowej Chorzów Batory – Bydgoszcz- Maksymilianowo – Tczew.

 

Na pierwszy rzut oka te projekty mogą robić wrażenie, ale musimy zauważyć, że droga ekspresowa S-5 miała być wykonana według wstępnych planów do roku 2012, czyli w poprzedniej perspektywie unijnej. Stąd też jest to nadrabianie zobowiązań rządowych, które nie zostały wykonane w terminie, a nie nowy projekt inwestycyjny. Natomiast wymieniona inwestycja kolejowa jest częścią transeuropejskiego korytarza TEN-T Bałtyk – Adriatyk, który został nakreślony przez Unię Europejską. Jest to zatem projekt w pewnym sensie polskiemu rządowi narzucony przez Brukselę.

 

W planach Komisji Europejskiej jest też rewitalizacja ponad 20 km Kanału Bydgoskiego o znajdującej się na terenie Bydgoszczy śluzy Okole do Nakła nad Notecią. To zadanie także znalazło się w Kontrakcie Terytorialnym.

 

Zawiedzone mogą się czuć osoby liczące na rozwój lokalnych szlaków kolejowych w zachodniej części województwa. Nie znalazły się bowiem żadne zapisy dotyczące chociażby budowy linii kolejowej z Maksymilianowa do Koronowa. Za to znalazł się pomysł modernizacji linii lokalnej z Torunia do granicy z województwem Mazowieckim. Jedyne plany kolejowe dotyczące zachodniej części województwa to dalsza modernizacja linii nr 201  do Trójmiasta. Modernizacja linii kolejowej nr 18 z Bydgoszczy do Piły została ujęta dopiero jako przedsięwzięcie rezerwowe.

 

Takie zadania jak:

– przebudowa ulicy Grunwaldzkiej w Bydgoszczy dla lepszej dostępności komunikacyjnej drogi ekspresowej S-5

– rozbudowa drogi krajowej nr 15 z Inowrocławia do Torunia

-budowa obwodnicy Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajenskiego

– rozbudowa drogi krajowej nr 80 na odcinku Bydgoszcz – Toruń

– S-10 Piła – Bydgoszcz – Toruń – Płock

Zostały uznane jako zadania warunkowe/rezerwowe. Nie ma zatem pewności, że będą zrealizowane w najbliższej perspektywie unijnej.

Nie ma żadnych planów dotyczących remontu drogi krajowej nr 25 z Bydgoszczy do Inowrocławia oraz budowy obwodnic Nowej Wsi Wielkiej i Złotnik Kujawskich. Nie zapisano także innych zadań na terenie Bydgoszczy o które wnioskował ratusz, chociażby dalszej rozbudowy trasy W-Z. Nie ma też żadnych nowych przedsięwzięć tramwajowych na terenie Bydgoszczy.

 

Z innych planów zawartych w Kontrakcie Terytorialnym warto wymienić:

– budowę nowej siedziby Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (najprawdopodobniej na Placu Teatralnym)

– budowę hali widowiskowo-sportowej w Mroczy

 

Część mniejszych zadań być może zostanie zapisana w Regionalnym Programie Operacyjnym, który mamy nadzieje uda nam się zdobyć w najbliższych dniach i omówić.