Od kilku miesięcy pociągi na odcinku Bydgoszcz – Toruń linii kolejowej nr 18 mogą jeździć z prędkością rozkładową do 120 km/h. Wszystko dzięki wykonanej przez PKP PLK rewitalizacji przy dużym wsparciu środków z Unii Europejskiej. Szybciej pociągi przez najbliższe lata nie pojadą, gdyż na przeszkodzie stają przepisy unijne.
Podróż z Bydgoszczy do Torunia oraz w przeciwnym kierunku trwa około 50 minut, w przypadku pociągów pośpiesznych jest to czas jeszcze krótszy. Wcześniej pociągi jechały co najmniej kilkanaście minut dłużej. Jako, że przez Toruń pociągi jeżdżą obecnie z Bydgoszczy do Warszawy, Krakowa, Łodzi, czy na Śląsk, to inwestycje na linii nr 18 mają duże znaczenie dla mieszkańców północno-zachodniej części naszego województwa.
Za ponad 200 mln zł przywrócono parametry dla jakich odcinek Bydgoszcz – Toruń był projektowy (prędkości maksymalnej 120 km/h). I choć zdaniem techników PKP PLK stan infrastruktury kolejowej na tym odcinku jest na tyle dobry, że można by rozważać zwiększenie parametrów tej trasy, to przez najbliższe lata nie będzie to możliwe, gdyż zgodnie z unijną zasadą trwałości projektu, te tory nie będą mogły być dalej modyfikowane.
PKP PLK ma być jednak zainteresowane dalszym zwiększaniem możliwości technicznych linii kolejowej nr 18, stąd też za mniej więcej 5 lat podjęte zostaną działania w celu realizacji projektu polegającego na zwiększeniu parametrów technicznych tej infrastruktury.
Może to brzmieć absurdalnie w sytuacji, gdy najbliższa perspektywa finansowa UE (2014-2020) zakłada główny nacisk na inwestycje kolejowe, na które pomysłu zbytnio nie ma Polska. Takie są jednak unijne przepisy.