Chcąc dojechać z Szubina do Bydgoszczy rowerem trzeba albo poruszać się okrężną trasą polnymi drogami lub korzystać z drogi krajowej nr 5 co jest trochę ryzykowne dla życia. Stowarzyszenie Młody Szubin chce, aby projekt połączenia węzła w Szubinie z węzłem w Białych-Błotach w ramach drogi ekspresowej S-5 zakładał budowę ścieżki rowerowej.
Z doświadczenia wiemy, że rowerem możemy poruszać się między miejscem pracy a zamieszkania szybciej, niż gdy korzystamy ze środków transportu publicznego. Niestety aktualna infrastruktura zmusza do objazdu polnymi drogami, nadkładania trasy lub ryzykowania życia na drodze krajowej nr 5. Szczególnie niebezpieczny jest odcinek z węzła Szubin do rynku w Rynarzewie, ze względu na brak pobocza i natężenie ruchu – czytamy w piśmie skierowanym przez Młody Szubin do burmistrza Szubina oraz wójta Białych-Błot.
Warunkiem sukcesu roweru jako środka transportu i zachęcenia społeczności do korzystania z tej formy komunikacji jest zapewnienie odpowiedniej infrastruktury. Takiej, która pozwoli bezpiecznie i szybko przemieścić się do miejsca docelowego – czytamy dalej.
Poparcie w piśmie do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wyrazili już włodarze obu gmin. Interwencje u dyrektora GDDKiA zamierza podjąć także posłanka Anna Bańkowska. Obecnie trwa opracowywanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego dla odcinka Białe-Błota – Szubin drogi ekspresowej S-5, czyli jest to ostatni etap składania uwag przez samorządowców i organizacje społeczne.
Na drodze krajowej nr 5 w okolicach Szubina dość często dochodzi do potrąceń rowerzystów, w dużej mierze ze skutkiem śmiertelnym.