Unia zgodziła się przesunąć pieniądze z kolei na drogi



W latach 2014-2020 Unia Europejska będzie inwestować przede wszystkim w infrastrukturę kolejową. W Polsce będzie na odwrót, dzisiaj Komisja Europejska zatwierdziła Umowę Partnerstwa z polskim rządem, na mocy której nasz kraj rozdysponuje 82,5 mld euro do 2020 roku.

Wicepremier Elżbieta Bieńkowska szczyci się, że Polska jako jeden z pierwszych krajów zakończył negocjowanie Umowy Partnerstwa – To potwierdza silną pozycję Polski – wyjaśnia.

 

Jeszcze większym sukcesem rządu jest jednak przekonanie Komisji Europejskiej, aby w przypadku naszego kraju zmieniał priorytety dotyczące inwestycji infrastrukturalnych. Polska będzie bowiem jednym z nielicznych, jak nie jedynym krajem, który więcej wyda na inwestycje drogowe niż kolejowe.

 

Na kolej z funduszy spójności wydanych ma być 10,2 mld euro, zaś na infrastrukturę drogową 15 mld euro.

 

Taka polityka spotyka się z krytyką części środowisk, które obawiają się dalszej degradacji kolei. Z punktu widzenia naszego regionu, więcej pieniędzy na drogi, to większa szansa na szybką realizację budowy drogi ekspresowej S-5.

 

W ramach Umowy Partnerstwa przekazane będą pieniądze także na Zintegrowane Inwestycje Terytorialne, tym główny w naszym województwie ZIT Bydgoszczy i Torunia.