Bilet aglomeracyjny BiT City miał połączyć Bydgoszcz z Toruniem. W rezultacie z tej specjalnej taryfy korzysta niewielu mieszkańców województwa, choć wydaje się ona cenowo atrakcyjna.
Mowa tutaj o bilecie kolejowym umożliwiającym przejazd z Torunia do Bydgoszczy i godzinne korzystanie z komunikacji miejskiej. W taryfie normalnej kosztuje on 10 zł, co wychodzi nieco taniej, gdybyśmy kupowali osobny bilet na kolej i na komunikacje miejską – bilet kolejowy na trasie Toruń – Bydgoszcz kosztuje 8 zł, zaś godzinny w bydgoskiej komunikacji miejskiej 4 zł).
W 2014 roku sprzedano tego typu biletów normalnych jednorazowych zaledwie 2887 i 4091 ulgowych. 6978 biletów w ciągu roku na linii aglomeracyjnej, łączącej miasta mające łącznie ponad 500 tys. mieszkańców, to wynik bliski marginesowi.
Wydawać by się mogło, że większy potencjał zobaczymy w przypadku biletów miesięcznych, gdyż kolej wydaje się wygodną formą transportu, dla osób dojeżdżających nią prawie codziennie. Bilet miesięczny aglomeracyjny BiT City dla trasy Toruń – Bydgoszcz kosztuje 225 zł i upoważnia do dowolnej liczby przejazdów na tej trasie kolejowej oraz do korzystania z wybranej linii autobusowej lub tramwajowej na terenie Bydgoszczy. Tego typu biletów sprzedano w 2014 roku 620 w wersji normalnej i 213 w przypadku ulgowej. Samego biletu kolejowego miesięcznego, bez komunikacji społecznej, taryfa nie przewiduje.
Z tytułu biletu aglomeracyjnego, w ubiegłym roku Przewozy Regionalne, zapłaciły Zarządowi Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej 63,5 tys. zł.
Szacujmy oddziaływanie społeczne BiT City
Załóżmy, że osoby korzystające z jednorazowych biletów nie kupują miesięcznych. Natomiast bilety miesięczne kupują osoby dojeżdżające do pracy, stąd też w roku jedna osoba kupuje 12 biletów, zaś ulgowe studenci, dla których przyjmijmy 9 biletów miesięcznie.
Wynika z tego, że z biletów miesięcznych ulgowych korzysta ok. 52 osób, zaś ulgowych 24. Ciężko oszacować już ile razy dany pasażer kupował bilety jednorazowe, stąd też przyjmiemy na potrzeby tego szacunku, że każdy bilet to osobny pasażer. Mamy zatem orientacyjnie 7054 pasażerów. Bydgoszcz i Toruń liczą 567 mieszkańców (potencjalnie bilet aglomeracyjny obejmowałby dużo większy obszar). Procentowo zatem z biletu aglomeracyjnego BiT City przy tych założeniach korzysta 1,24% mieszkańców.