Wiosną ubiegłego roku grupa młodych ludzi rozpoczęła działalność tworząc Ruch Obywatelski Lepsza Bydgoszcz. Publikujemy sprawozdanie z pierwszego roku działalności.
Obecnie największym dziełem Lepszej Bydgoszczy jest wydawanie portalu Popieram Bydgoszcz, który nie jest typowym medium informacyjnym, ale miejscem publikacji tekstów przedstawiających dzieje Bydgoszczy w przeszłości oraz przemyślenia dotyczące przyszłości. Staramy się myśleć bowiem na kilka lat do przodu i przy tym być głosem doradczym, dla tych władzę piastujących. Coraz bliżej w ramach tego portalu współpracujemy z innymi organizacjami społecznymi, w tym zasłużonym Towarzystwem Miłośników Miasta Bydgoszczy.
Ruch Obywatelski Lepsza Bydgoszcz działa jednak na kilku płaszczyznach. W roku 2014 prowadziliśmy kampanie profrekwencyjną do Parlamentu Europejskiego, gdyż ordynacja wyborcza przy podziale liczby mandatów premiuje aktywność obywatelską. Ostatecznie kujawsko-pomorskie utrzymało trzy mandaty.
Podejmowaliśmy również działania na rzecz zwiększenia szans studentów Collegium Medicum na zrobienie specjalizacji, w czym blisko współpracowaliśmy z Regionem Bydgoskim NSZZ Solidarność. Po zmianach w rządzie i powołaniu Ewy Kopacz (z wykształcenia lekarza), nasze postulaty zostały zrealizowane.
Dla nas najważniejsze znaczenie miały jednak kwestie związane z polityką lokalną i regionalną. Jesienią we współpracy z organizacjami społecznymi i niektórymi młodzieżówkami partyjnymi opracowaliśmy Społeczny Ramowy Plan Rozwoju Transportu Zbiorowego dla Województwa Kujawsko-Pomorskiego, z którego korzystali parlamentarzyści i samorządowcy w debacie nad przyszłą organizacja transportu w województwie kujawsko-pomorskim. W tym dokumencie podnieśliśmy potrzebę rewitalizacji linii kolejowej nr 356 z Bydgoszczy do Szubina i Kcyni oraz 281 z Gniezna do Kcyni – Nakła – powiatu sępoleńskiego i Chojnic. Ponadto wnosiliśmy o budowę linii kolejowej z Bydgoszczy do Koronowa.
Powyższe oczekiwania wnosiliśmy również w działaniach we współpracy z Centrum Zrównoważonego Transportu do Komisji Europejskiej, która wymusiła na władzach województwa zapisanie w Regionalnym Programie Operacyjnym rewitalizacji linii kolejowej nr 356.
W bieżącym roku przygotowaliśmy projekt poprawki do budżetu Miasta Bydgoszczy, który zakładał przygotowanie studium do możliwości realizacji w Bydgoszczy i aplikowania na to środków unijnych, koncepcji Szybkiej Kolei Miejskiej. Ta inicjatywa nie spotkała się z akceptacją Rady Miasta. Sprawa ta ma być rozpatrywana ponownie za kilka miesięcy, gdy zostanie uruchomiona linia tramwajowa do Fordonu.
Z racji zapisania w RPO rewitalizacji linii kolejowej nr 356 podejmujemy w ostatnim czasie liczne działania w celu jak najszybszej realizacji tej inwestycji. Zdając sobie sprawę, z oporu obecnego Zarządu Województwa wobec tej kwestii, podejmujemy działania związane z presją społeczną. Przed kilkoma dniami organizowaliśmy wraz z Portalem Kujawskim konferencje samorządową poświęconą temu szlakowi kolejowemu.
Na łamach PopieramBydgoszcz.pl przedstawiliśmy też koncepcję budowy portu multimodalnego w Łęgnowie, która cieszy się coraz większym zainteresowaniem samorządowców.
Kwestia linii kolejowej nr 356 oraz portu w Łęgnowie będzie w najbliższym czasie traktowana przez nas priorytetowo. Ponadto przygotowujemy opracowanie, które pozwoli otworzyć szerszą dyskusję w sprawie budowy linii kolejowej z Maksymilianowa do Koronowa, a następnie ewentualnej rewitalizacji szlaku przez Pruszcz Bagienice do Tucholi. Od stycznia pracujemy także nad kroniką Młodej Bydgoszczy na rok 2015.
Ponadto przez ostatni rok braliśmy udział szeregu konsultacji społecznych.