Dzisiaj do Kruszwicy nie dojeżdżają pociągi pasażerskie, choć kilkadziesiąt lat temu miasto to mogło poszczycić się budzącym zachwyt dworcem.
Do dziś stoi część magazynowa dawnego dworca. W 1919 r. stanowiła skład amunicji. Zanim jednak ukończono budowę zastanawiano się nad wieloma problemami tej infrastruktury.
KOLEJ NORMALNOTOROWA – Linia kolejowa nr 231 Inowrocław – Kruszwica – Strzelno
A oto kilka ważniejszych dat z historii linii:
1882-09-01 – otwarcie linii towarowej Inowrocław Rąbinek – Inowrocław Mątwy
1889-01-01 – otwarcie linii pasażerskiej Inowrocław Rąbinek – Inowrocław Mątwy oraz otwarcie odcinka do Kruszwicy
1892-10-15 – otwarcie linii Mogilno – Strzelno
1908-10-01 – otwarcie linii Kruszwica – Strzelno
1965 – budowa nowego budynku dworca w Kruszwicy
1996-06-01 – zamknięcie dla ruchu pasażerskiego odcinka Kruszwica – Mogilno
1996-09-08 – zamknięcie dla ruchu towarowego odcinka Kruszwica – Mogilno
1997 – zamknięcie dla ruchu pasażerskiego odcinka Inowrocław Rąbinek – Kruszwica
1997-2003 – zaasfaltowany przejazd w Polanowicach, rozkradzione tory, nieprzejezdny odcinek Kruszwica – Strzelno
2004-04-26 – zdecydowano o likwidacji odcinka pomiędzy Kruszwicą a Mogilnem
2006 – w związku z modernizacja drogi Toruń – Poznań wycięto około 100 metrowy odcinek torów, przecinających drogę w okolicach stacji Bronisław, likwidując ostatecznie połączenie Strzelna z Mogilnem.
2009 – zaasfaltowany przejazd w Strzelnie w okolicach Urzędu Miejskiego.
2010-2011 – w dwóch miejscach linia kolejowa została przecięta przez budowaną obwodnicę Mogilna
Stacje kolejowe: Inowrocław Rąbinek, Mątwy, Rożniaty, Kruszwica, Polanowice, Racice, Lachmirowice, Gopło, Wronowy, Młyny, Strzelno, Bronisław, Kunowo Kujawskie, Szczeglin, Mogilno
Długość linii: 55,33km
Tekst autorstwa Bartłomieja Grabowskiego z Nadgoplańskiego Towarzystwa Historycznego.