PKP Intercity ma problem z pociągami PESA



PKP Intercity ma problem z pociągami PESA

W przyszłą niedzielę PESA Bydgoszcz powinna dostarczyć pierwsze pociągi Dart przewoźnikowi PKP Intercity. Przekazanie wszystkich 20-tu pociągów powinno odbyć się jeszcze w grudniu. Duża liczba wad produkowanego taboru sprawia, że te terminy z dużym prawdopodobieństwem nie zostaną dochowane. Wartość tego kontraktu to 1,3 mld zł. Sprawą interesują się agenci CBA.

 

Kika dni temu PESA informowała o wielkim sukcesie jakim było przyznanie dla pociągów Dart homologacji przez Urząd Transportu Kolejowego. Jak się jednak dowiadujemy UTK skupia się głównie na badaniu dokumentacji.

 

Duże wątpliwości co do jakości produkowanych przez PESA pociągów mają komisarze PKP Intercity. Z informacji opublikowanych przez ,,Puls Biznesu” wynika, że mają oni bardzo wiele zastrzeżeń do wyprodukowanych w Bydgoszczy pociągów i z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, iż jeżeli producent ich nie usunie, to tabor nie zostanie przyjęty przez przewoźnika.

 

Niedotrzymanie terminów, bądź zerwanie kontraktu, oznaczałoby dla bydgoskiej firmy problemy finansowe.

 

Na tym problemy PKP Intercity i PESA się nie kończą, gdyż ten przetarg znajduje się na celowniku agentów Centralnego Biura Antykorupcyjnego, którzy pod koniec września sprawę skierowali do prokuratury i obecnie jest ona prowadzona przez Prokuraturę Apelacyjną w Warszawie. Nieoficjalnie się mówi, że CBA zainteresował aneks do kontraktu, który przedłużał termin dostarczenia pociągów. Pierwotnie miało być to bowiem lato.

 

 


Oświadczenie nadesłane przez PKP Intercity:

 

„Konieczność zawarcia porozumienia z producentami (konsorcjum Stadler – Newag oraz Pesa) wynikała ze zmian w prawie. 1 stycznia br. weszło w życie rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 15 grudnia 2014 r., które wprowadziło zmiany do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 6 listopada 2013 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei. Zmiany te dotyczyły trybu przeprowadzania badań homologacyjnych w ramach procesu uzyskiwania zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji pojazdu kolejowego.

 

Zmiany wprowadzone na mocy Rozporządzenia wydłużają czas trwania badań pojazdów kolejowych, a tym samym przesuwają moment wydania przez instytut prowadzący powyższe badania certyfikatów niezbędnych do uzyskania homologacji (zanim podpisaliśmy porozumienia uzyskaliśmy od jednostki certyfikowanej potwierdzenie wpływu zmian w całym procesie).

 

Treść porozumień była weryfikowana przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. CUPT wydało opinię bez zastrzeżeń w zakresie proponowanych zapisów. Ponadto, podjęliśmy decyzję o wystąpieniu do Urzędu Zamówień Publicznychz prośbą o opinię dotyczącą Porozumienia.  UZP potwierdził dopuszczalność dokonania omawianej zmiany oraz jej zgodność z art. 144 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo  zamówień publicznych”