W Bydgoszczy czy w Solcu Kujawskim powinien powstać port multimodalny? Naukowcy z UKW na dzisiaj nie chcą tego przesądzać. Bydgoska lokalizacja zdaniem samorządowców może być zagrożenia przez plany przebiegu linii wysokiego napięcia Jasiniec – Pątnów. Temu problemowi poświęcone było posiedzenie połączonych komisji Rady Miasta.
– Budowa portu multimodalnego to inwestycja realna i potrzebna – przyznał radny Rafał Piasecki, który reprezentuje bydgoski samorząd w spotkania z przedstawicielami ministerstwa, gdzie aktywnie debatuje się o drogach wodnych. Zdaniem Piaseckiego Wisła mogłaby odgrywać rolę żeglugową nawet za 5 lat, pod warunkiem wdrożenia odpowiednich inwestycji.
– Sprawa portu multimodalnego jest ważna i priorytetowa z punktu widzenia Bydgoszczy. Powstanie portu w oparciu o alternatywną lokalizację w Solcu Kujawskim byłoby dla nas poważną stratą – mówił obecny na posiedzeniu poseł Łukasz Schreiber.
Dyrektor Miejskiej Pracowni Urbanistycznej Anna Rembowicz-Dziekciowska zaprezentowała koncepcję lokalizacji węzła multimodalnego w Łęgnowie, po wschodniej stronie ulicy toruńskiej. Za atut takiego rozwiązania przedstawiała przebieg w niedalekiej odległości linii kolejowej nr 201, będącej jednym z ważniejszych węzłów towarowych w Polsce. Ten teren MPU rezerwuje pod takie rozwiązanie.
Na czerwono wstępna lokalizacja portu multimodalnego / materiał MPU
Mapy Google
Miejska Pracownia Urbanistyczna ma przygotowanych również kilka wariantów przebiegu nowej linii kolejowej, która komunikowałaby port multimodalny z lotniskiem.
Na spotkanie zaproszono naukowców z UKW, którzy są autorami koncepcji budowy portu w gminie Solec Kujawski, mowa tutaj głównie o wsi Otorowo.
– Problem lokalizacji portu jest wieloletni – przyznał dr Stanisław Wroński, który jest również pełnomocnikiem marszałka województwa ds. dróg wodnych.
Przyznał on, iż za lokalizacją w Solcu Kujawskim nikt się nie upiera i sugerował potrzebę przeprowadzenia badań, które będą realizowane z unijnego funduszu EMMA. Wroński wyjaśniał iż zbadać trzeba takie elementy jak uwarunkowania hydrologiczne, geologiczne, zagrożenie powodziowe, ale również lokalizację linii kolejowych.
Na komisji dowiedzieliśmy się również, iż powstałe już analizy wskazujące Otorowo, powstały na zlecenie samorządu w Solcu Kujawskim.
Problem z liniami wysokiego napięcia
Główny spór toczony był jednak o lokalizację linii wysokiego napięcia. Przedstawiciele PSE zapewniają, iż powstanie tej inwestycji nie będzie kolidować z planami miasta, aby w tym miejscu powstał port multimodalny. Przedstawiciele ratusza się z tą argumentacją jednak nie zgadzali. PSE przyznało natomiast, iż po zakończeniu inwestycji, gdy rozpocznie się budowa węzła multimodalnego, będzie trzeba na koszt inwestora linie wysokiego napięcia przesunąć. Dzisiaj nie widzą oni natomiast możliwości technicznych przesunięcia przebiegu magistrali energetycznej.
PSE może realizować swoją inwestycję bez zgody miasta, na mocy specjalnej ustawy. Bydgoszcz może się jednak przez długie lata odwoływać, co przesunąć może inwestycje dość mocno w czasie.
Postawę przedstawicieli PSE skrytykował dr Wroński – Państwo mieli od początku złe założenia. Poszliście za pomocą spec ustawy po najmniejszej linii oporu.