Ruch Obywatelski Lepsza Bydgoszczy działa w służbie miastu od dwóch lat. Prezentujemy sprawozdanie z drugiego roku działalności społecznej.
Publikując sprawozdanie z pierwszego roku działalności Ruchu Obywatelskiego Lepsza Bydgoszcz, za priorytety na drugi rok wskazywaliśmy dalsze zabiegi o rewitalizację linii kolejowej nr 356 oraz dalszą promocję koncepcji utworzenia portu multimodalnego w Łęgnowie. Intensywne prace nad ustawą o związkach metropolitalnych, w drugiej połowie ubiegłego roku, skierowały naszą uwagę również na planowanie przestrzenne obszarów metropolitalnych – pojawiły się nasze postulaty dążące do zmian w zapisach KPZK2030 oraz zmiany nomenklatury NUTS3 w kujawsko-pomorskim.
Głównym naszym polem działalności jest serwis internetowy PopieramBydgoszcz.pl, który zajmuje się z jednej strony budowaniem tożsamości miasta, ale również przemyśleniami dotyczącymi przeszłości. Stał się on w ubiegłym roku platformą doradczą dla radnych wojewódzkich z Bydgoszczy oraz parlamentarzystów. Prezentowaliśmy na nim nasze przemyślenia dotyczące linii kolejowej nr 356, portu multumodalnego oraz potrzeby zmiany krajowych dokumentów planistycznych. Tworząc to sprawozdaniem z satysfakcją patrzymy na ostatnią sesje Rady Miasta Bydgoszczy, gdzie postulaty dotyczące zmiany KPZK2030 i ujęcia w niej oddzielnego Bydgoskiego i Toruńskiego Obszaru Funkcjonalnego oraz powstania nowego podziału NUTS3 na podregiony w województwie, zostało uwzględnione.
Podobnie jak w ubiegłym roku zgłosiliśmy potrzebę ujęci w budżecie miast środków na opracowanie studium, które pozwoliłoby uruchomić Szybką Kolej Miejską. SKM traktujemy obecnie jako element większego przedsięwzięcia wraz z koleją dojazdową, czego elementem byłaby linia nr 356. Postulowaliśmy również, aby bydgoski samorząd wskazywał konieczne dla tego celu inwestycje, jako potencjalne potrzeby do sfinansowania ze środków unijnych. W dużej mierze z polityką ratusza pojawiła się zbieżność.
Doprowadziliśmy również do spotkań z przedstawicielami innych organizacji społecznych z Bydgoszczy, poświęcone bezpośrednio SKM i kolei dojazdowej. Wspólnie doszliśmy do wniosków, iż Bydgoski Obszar Funkcjonalny potrzebuje niezależnego od wojewódzkiego, studium inwestycyjno-transportowego, którego podstawą byłyby linie kolejowe nr: 18, 131, 209 i 356.
Uczestniczyliśmy również w I Kongresie Ruchów Prokolejowych zorganizowanym w Warszawie przez Centrum Zrównoważonego Transportu.
W przygotowaniu jest również opracowywana przez nas Kronika Młodej Bydgoszczy za rok 2015. Udało nam się w ubiegłym roku opracować serie publikacji poświęconą reprezentacji Bydgoszczy w parlamencie II Rzeczypospolitej. Obecnie opracowywany jest okres PRL.
W ciągu najbliższego roku planujemy kontynuować cele strategiczne podejmowane do tej pory. Będziemy próbowali również dążyć do powołania Parlamentarnego Zespołu na Rzecz Rozwoju Polski Północno-Zachodniej.