Jaki faktycznie potencjał ma bydgoskie lotnisko?



Zażegnanie zagrożenia ogłoszenia przez bydgoskie lotnisko upadłości, które pojawiało się w wypowiedziach polityków, sprawiło, że dyskusja o przyszłości Portu Lotniczego Bydgoszcz ucichła. Dotarliśmy do ciekawego opracowania, pokazującego zasięg na jaki oddziaływać może bydgoskie lotnisko, w oparciu o dostępność drogową.

Port Lotniczy Bydgoszcz konkuruje bezpośrednio z Gdańskiem, Poznaniem i Modlinem. W przypadku Gdańska i Modlina mamy do czynienia z działaniami na rzecz przyciągania pasażerów z województwa kujawsko-pomorskiego. Z Bydgoszczy i Torunia uruchomiono nawet specjalne busy do Modlina.

 

WB Data założona przez Wojciecha Brola to zespół geografów, który przygotował mapy pokazujące dostępność drogową do polskich portów lotniczych. Z usług WB Data korzystają m.in. lotniska w Poznaniu, Katowicach i Krakowie.

 

Co zatem wynika z tych map?

Port Lotniczy Bydgoszcz znajduje się w strefie 20 minut dojazdu dla ponad 434 tys. ludności – przyjmując model szybszy ruchu bez uwzględnienia ruchu na drogach. Patrząc na inne polskie lotniska jest to wynik ze środka tabeli. W przypadku Warszawy strefa ta wynosi bowiem 2 mln. Strefa 20-40 minut obejmuje już dużą część województwa kujawsko-pomorskiego, a gdy przyjmiemy za górną granicę 60 minut, to wykroczymy nawet na zachód na teren województwa wielkopolskiego.

 

Gdy przyjmiemy ruch standardowy, występujące natężenie ruchu oraz stan dróg to w strefa do 60 minut znacząco nam się zmniejszy i nie obejmie nawet Torunia. Nasz wschodni sąsiad znajduje się w strefie do 90 minut, co pozwala konkurować o mieszkańców tego miasta portowi w Gdańsku, do którego w podobnym czasie można dojechać autostradą A1. W strefie 90 minutowej bydgoskiego lotniska znajdziemy natomiast fragment powiatu pilskiego. Miasto Piła znajduje się już w strefie 120 minutowej dla Bydgoszczy i Poznania, ze wskazaniem na krótszy czas dojazdu do Portu Lotniczego Bydgoszcz.

 

WB Data opracowało również podział zasięgu lotnisk w oparciu o najkrótszy czas dojazdu. Wykazuje ona duży potencjał bydgoskiego lotniska, który obejmuje swoim zasięgiem wszystkie duże miasta województwa kujawsko-pomorskiego oraz powiaty pilski i złotowski w województwie wielkopolskim, powiaty chojnicki i człuchowski w województwie pomorskim oraz nawet okolice Szczecinka w zachodniopomorskim.

 

Z tych map wynika zatem, że Bydgoszcz może konkurować z Gdańskiem nie tylko o pasażerów z kujawsko-pomorskiego, ale również południowej części województwa pomorskiego.

 

 

Kluczowy dla rozwoju bydgoskiego lotniska będzie jednak rozwój infrastruktury drogowej i kolejowej. W oparciu o powyższe opracowanie szczególnie ważna wydaje się budowa drogi S-10, która z jednej strony przyśpieszy dojazd z Torunia, Włocławka i Grudziądza, ale również zwiększy atrakcyjność latania z Bydgoszczy z północnej Wielkopolski i zachodniopomorskiego.