SKM dla Torunia czyli BiT City II

Powstanie Szybkiej Kolei Miejskiej staje się coraz bardziej śmiałym projektem władz Torunia. Duże inwestycje kolejowe w granicach administracyjnych Torunia mogłyby się odbyć przy wsparciu środków unijnych w ramach tzw. BiT City II. Taką koncepcje zgłoszono do Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Do tej pory nazwa BiT City II pojawiała się głównie w wypowiedziach marszałka Piotra Całbeckiego. Gdyby zapytać jednak kujawsko-pomorskich samorządowców o BiT City II np. z Bydgoszczy czy Inowrocławia, to zapewne za dużo nie byliby wstanie powiedzieć, bowiem konkretnych założeń opinii publicznej nie przedstawiono. W Kontrakcie Terytorialnym wskazuje się rozszerzenie funkcjonującego już BiT City w ramach BiT City II o Inowrocław, Włocławek i Grudziądz. Przed rokiem na jednym z włocławskich portali ukazała się publikacja, że planuje się w tych miastach węzły przesiadkowe. Co jednak i jak? – za dużo konkretów tutaj nie ma. Być może do BiT City II zostanie zaliczona przebudowa ulicy Magazynowej wraz z tunelem do dworca PKP w Inowrocławiu – prace nad tą inwestycją trwają bowiem dość intensywnie (z drugiej strony trzeba mieć jednak świadomość, że wojewódzki plan transportowy nie zakłada zwiększenia liczby połączeń kolejowych Inowrocławia z Bydgoszczą i Toruniem, więc efekty inwestycji nie będą specjalnie duże).

 

Na pewne konkrety natrafić można już na stronie internetowej zarządzanej przez toruński magistrat. Tam mówi się o dość ambitnych projektach kolejowych dla tego miasta – W nowej perspektywie przeprowadzone zostaną także inwestycje kolejowe tj.: modernizacja infrastruktury na odcinku Toruń Główny – Toruń Wschodni, rewitalizacja dworców Toruń Wschodni i Toruń Miasto, modernizacja mostu kolejowego, budowa i modernizacja przystanków kolejowych, a także budowa wiaduktu kolejowego.

 

Ministerstwo Rozwoju w marcu opublikowało prezentacje poświęconą Programowi Operacyjnemu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 poświęcone inwestycją w ramach działania 5.2 na kolej miejską. Wskazano w niej nawet listę przedsięwzięć ujętych w Kontrakcie Terytorialnym dla poszczególnych województw. Dla kujawsko-pomorskiego pojawia się tylko jedno zadanie BiT City III (być może literówka, a być może jest to efekt rozmów nad renegocjacją Kontraktu o których opinia publiczna nie wie). Polegać ma on na: Modernizacja linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny- Toruń Wschodni wraz z infrastrukturą dworcową oraz budową nowych przystanków kolejowych w Toruniu.

 

Słowem nie wspomniano o Bydgoszczy, Inowrocławiu czy Włocławku!

 

Inne projekty wskazane w prezentacji to chociażby duża rozbudowa SKM w Trójmieście, Pomorskiej Kolei Metropolitalnej czy nawet budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Aglomeracyjną Kolej Podmiejską chce stworzyć również Rzeszów.

 

W gwoli wyjaśnienia, na temat konkursu w ramach działania 5.2 z POiŚ pisałem dzisiaj jako potencjalnym źródle finansowania budowy linii kolejowej do Portu Lotniczego Bydgoszcz. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, które wskazało taką drogę, zaznacza jednak, że konieczne byłoby uznanie tej inwestycji przez Samorząd Województwa.

 

O BiT City

Projekt BiT City realizowany był w ramach perspektywy unijnej 2007-2013. Był to dość rozbudowany projekt w ramach, którego poprawiono komunikację kolejową pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem wraz z przebudową kilku przystanków, w tym wiaduktu kolejowego w Solcu Kujawskim oraz projekty tramwajowe w największych miastach województwa. W przypadku Bydgoszczy był to tramwaj do Fordonu.

 

Warto wskazać, że pierwotnie BiT City zakładało budowę linii kolejowej na lotnisko w Bydgoszczy. Z tego zamiaru jednak później zrezygnowano, przesuwając te pieniądze na inne zadania, przede wszystkim w kierunku inwestycji w Solcu Kujawskim.

 

Bydgoszcz ma nieco inną wizję

Jak już wspomniałem w Kontrakcie Terytorialnym pojawiają się luźne zapisy dotyczące włączenia do BiT City Inowrocławia, Grudziądza i Włocławka. Rada Miasta Bydgoszczy w jednym stanowisk wskazuje, że za swój priorytet widzi obok lepszej komunikacji kolejowej z Inowrocławiem, również z Nakłem nad Notecią, Szubinem i Kcynią.

 

W polityce Zarządu Województwa kierunek powiatu nakielskiego funkcjonuje co najwyżej jako dalej nieokreślona przyszłość