Tak będzie przebiegać droga S-5

Coraz bardziej zbliżamy się do momentu wbicia pierwszej łopaty na kujawsko-pomorskich odcinkach drogi ekspresowej S-5. Budowa ruszyć ma w przyszłym roku i zostać zakończona wedle harmonogramu do 2019 roku. Prace budowlane odbywać będą się na siedmiu odcinkach. Rozpoczynamy cykl publikacji, w ramach których będziemy omawiać przebieg S-5 na poszczególnych odcinkach.

Rozpoczynamy od odcinka Bydgoszcz (węzeł Białe Błota) – Szubin, który liczyć będzie 9,7 km. Realizacja budowy zacznie się w Lipnikach w gminie Białe Błota (w miejscu gdzie po zjeździe z węzła Białe Błota kończy się standard dwupasmowy drogi). Do przekroczenia granicy powiatu nakielskiego (przecięcie Kanału Noteckiego) droga będzie biegła wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 5, zaś w dalszej części S-5 odbije na południe omijając Zamość od południa i następnie Rynarzewo od strony zachodniej. Pomiędzy Zamością i Rynarzewem S-5 przetnie obecną DK nr 5 – w tym miejscu powstanie ,,Węzeł Rynarzewo” umożliwiający zjazd i wjazd na S-5.

 

Zjazd z Węzła Białe Blota w Lipnikach / Fot: Google Street View

 

Mapa: GDDKiA

 

Po wybudowanie drogi S-5 znacznie zostanie zatem ograniczony ruch w centrum Rynarzewa. W praktyce zniknie bowiem cały tranzyt, przez co miasteczko stanie się bardziej spokojne. S-5 przebiegając obok Rynarzewa, będzie biec równolegle do rzeki Gąsawki.

 

Mapa: GDDKiA

 

Przez to pole przebiegać będzie droga ekspresowa

 

Po ominięciu Rynarzewa S-5 będzie biec wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 5, aż do obwodnicy Szubina, niecały kilometr za Kołaczkowem.

 

Projekt zakłada na odcinku Bydgoszcz – Szubin budowę trasy o standardzie dwóch pasów w każdym kierunku, zapewniającą prędkość projektową 100 km/h.

 

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że podczas realizacji prac budowlanych zastosowanie znajdzie linia kolejowa nr 356, która służyć może do transportu materiałów budowlanych. Obecnie linia ta jest nieczynna w ruchu pasażerskim. Na odcinku Bydgoszcz – Szubin dopuszczony jest ruch kolejowy niskich prędkości.