Jak działa ,,Radio Stop”?



Nadanie sygnału awaryjnego ,,Radio Stop” przez dyżurnego ruchu w Serocku (gmina Pruszcz) najprawdopodobniej uchroniło pasażerów dwóch pociągów przed wypadkiem, bowiem pojazdy jechały wprost na siebie. Dla osób nie interesujących się na co dzień terminologią kolejową, sformułowanie ,,Radio Stop” może być czymś nowym. Wyjaśniamy jak to działa.

 

O zdarzeniu piszemy Było blisko katastrofy kolejowej

 

,,Radio Stop” jest jednym z podstawowych środków bezpieczeństwa stosowanych na polskiej kolei. Radiotelefony posiadają przycisk alarmowy, który nadawany jest do wszystkich radiotelefonów pracujących na danym kanale w jego zasięgu (dla każdej linii kolejowej przypisane są konkretne kanały). Z reguły radiotelefony są połączone z systemami Samoczynnego Hamowania Pociągu (SHP), przez co po nadaniu sygnału pociągi samoczynnie wchodzą w tryb awaryjnego hamowania. Jeżeli integracji z system SHP nie ma, to maszynista jest zobowiązany zgodnie z procedurą rozpocząć awaryjne hamowanie.

 

Działanie systemu ,,Radio Stop” omawia autor filmu na YouTube – tmechatronik:

{youtube}CFqUm1oSLYI{/youtube}

 

,,Radio Stop” może mieć zastosowanie chociażby w przypadku, gdy maszynista zauważa, że jego pociąg się wykoleił i poprzez nadanie sygnału alarmowego, zatrzymuje nadjeżdżający pociąg, który w przeciwnym wypadku mógłby zderzyć się z wykolejonym składem.

 

W środę ,,Radio Stop” nadał dyżurny ruchu, który w ten sposób nie chciał dopuścić do zderzenia się jadących po tym samym torze, w przeciwnych kierunkach pociągów relacji Bydgoszcz – Tuchola i Tuchola – Bydgoszcz.