Mniej i bardziej realne poprawki do budżetu państwa



Czy nasi czytelnicy kojarzą może posłankę Krystynę Skowrońską albo Agnieszkę Kołacz-Leszczyńską. Najprawdopodobniej dla zdecydowanej większości będą to osoby anonimowe, choć formalnie to one są autorkami poprawek do budżetu państwa na rok 2018, które dotyczą bezpośrednio Bydgoszczy. Gdyby zrealizować ich wnioski, to rozwój Bydgoszczy byłby na pewno nieco szybszy.

Posłanka Skorwońska została wybrana z listy Platformy Obywatelskiej w okręgu rzeszowskim. Parlamentarzystka z drugiego wręcz końca kraju po I czytaniu ustawy budżetowej postuluje m.in. o przekazanie 40 mln zł na budowę obwodnicy Białych Błot pomiędzy wylotem z Bydgoszcz od ulicy Szubińskiej a planowanym węzłem drogi ekspresowej S-5. Najprawdopodobniej posłanka Skowrońska tę poprawkę złożyła w imieniu swoich bydgoskich klubowych kolegów, bowiem chęć złożenia takiej poprawki zaoferował poseł Paweł Olszewski. Kwota 40 mln zł to przewidywany koszt całej inwestycji jest tylko pewne ale – wczoraj jak informowaliśmy, kilka samorządów podpisało porozumienie o realizacji obwodnicy Białych Błot, ale jak przyznał wprost prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski na razie nie mamy nawet koncepcji jej przebiegu, dlatego przez najbliższe dwa lata samorządy będą opracowywać studium, a co zatem idzie prace budowlane o wartości prawie 40 mln zł w 2018 roku nie będą mogły być zrealizowane, co stawia tą poprawkę trochę w perspektywie niepoważnej.

 

Co zatem jeszcze proponuje posłanka Skowrońska?

-przekazanie 30 mln zł na budowę Centrum Sportowego dla Collegium Medicum UMK;

-przekazanie 25 mln zł na budowę hali lekkoatletycznej na Zawiszy;

-przekazanie 12 mln zł na wsparcie bieżącej działalności Portu Lotniczego Bydgoszczy;

-przekazanie 150 mln zł na remont śluz na drodze wodnej E-70;

-przekazanie 50 mln zł na remont Filharmonii Pomorskiej;

-przekazanie 80 mln zł na budowę IV kręgu Opery Nova (podobnie jak w przypadku obwodnicy Białych Błot, nie ma jeszcze opracowanej dokumentacji);

 

Dodatkowo rzeszowska parlamentarzystka wnioskuje o 22 mln zł na rewitalizację skażonych terenów bydgoskiego Zachemu. Ta poprawka wydaje się o tyle ciekawa, gdyż podobnej wielkości wsparcia rządowego, w poprzedniej kadencji oczekiwali reprezentujący wówczas Bydgoszcz posłowie PiS-u, z kolei posłowie Paweł Olszewski i Teresa Piotrowska zagłosowali przeciwko ujęciu takiego zadania w budżecie na rok 2015.

 

Dla samej Bydgoszczy posłanka Krystyna Skowrońska zatem zabiega o około 409 mln zł, ponad połowę kwoty, jaką prezydent Bydgoszczy planuje na wydatki inwestycyjne w swoim projekcie budżetu. Ta sama parlamentarzystka wskazuje również potrzebę przekazania 2 mld zł na budowę drogi ekspresowej S-10, nie podaje jednak jakie dokładniej odcinki miałyby to być. Jak podliczymy jej formalnie zgłoszone wszystkie poprawki, to będą to grube miliardy złotych.

 

Posłanka Agnieszka Kołacz-Leszczyńska z Rzeszowa jest bardziej precyzyjna i chciałaby przeznaczyć 2,5 mln zł na budowę drogi ekspresowej S-10, na odcinku Bydgoszcz – Toruń. Za taką kwotę jednak nikt prac budowlanych nawet nie rozpocznie.

 

Na liście blisko 300 poprawek znajdziemy również wniosek posła Killiona Munyamy, który wnioskuje o przekazanie 150 mln zł na modernizację linii kolejowej nr 18 na odcinku Bydgoszcz – Piła oraz 203 na odcinku Piła – Krzyż wraz z elektryfikacją. Co trzeba przyznać jednak posłowi Munyamie, iż o ujęcie tej inwestycji w budżecie państwa zabiega konsekwentnie od kilku lat.