Jedną z najważniejszych inwestycji kolejowych w północnej Polsce najbliższych lat będzie elektryfikacja linii kolejowych nr 201 i 203 przy udziale funduszy unijnych, co ma poprawić dostępność portów Trójmiejskich w sieci TEN-T. PKP PLK dość poważnie liczy na to, że uda się poddać elektryfikacji również inne linie kolejowe tworzące ciąg komunikacyjny Bydgoszcz – Trójmiasto.
Piszemy o poważnym zainteresowaniu, ponieważ kilka dni temu PKP PLK rozpisało przetarg na opracowanie dokumentacji przedprojektowej, na który planuje się przeznaczyć prawie 6 mln zł. Przetarg dotyczyć ma elektryfikacji dalszego odcinka linii nr 203 (na chwilę obecną jest decyzja jedynie co do elektryfikacji odcinka Tczew – Łąg), aż do Chojnic; oraz linii nr 208 i 215.
Z punktu widzenia Bydgoszczy ważna może być linia kolejowa nr 208 z Wierzchucina, przez Tucholę do Chojnic. Jeżeli po opracowaniu dokumentacji projektowej zapadnie decyzja co do rozpoczęcia fizycznej modernizacji i elektryfikacji, w praktyce ulegnie skróceniu czas przejazdu z tych dwóch ośrodków do Bydgoszczy. Chojnice dzięki elektryfikacji dodatkowo linii nr 203 zyskają sprawniejszą komunikację z Trójmiastem, stąd też to miasto byłoby w praktyce największym beneficjentem realizacji rozważanych inwestycji.
Jeżeli zaś chodzi o linie nr 215 – jej elektryfikacja pozwoliłaby zbudować alternatywny ciąg pomiędzy Szlachtą i Bąkiem. Korzyścią praktyczną będzie tutaj zwiększenie przepustowości. Wówczas wspomniane linie kolejowe stałyby się częścią korytarza TEN-T Bałtyk – Adriatyk.
Zwycięzce przetargu powinniśmy poznać na początku września.