Posłowie piszą do wicepremiera w sprawie węzła multimodalnego



Fot: PKP Cargo

Dzisiaj wojewoda kujawsko-pomorski Mikołaj Bogdanowicz spotkał się z Parlamentarnym Zespołem Miłośników Ziemi Bydgoskiej. Rozmawiano o powstaniu węzła multimodalnego w Bydgoszczy oraz zaapelowano do podmiotów gospodarczych Skarbu Państwa o włączenie się w proces tworzenia takiego węzła.

Zdaniem zarówno członków zespołu, jak i wojewody kujawsko-pomorskiego, optymalną lokalizacją dla węzła sieci bazowej TEN-T oraz portu rzecznego jest Bydgoszcz. Miasto poza doskonałym położeniem dysponuje też odpowiednią infrastrukturą kolejową – czytamy w oficjalnym komunikacie Urzędu Wojewódzkiego.

 

Utrzymano zatem consensus wypracowany na wczorajszym spotkaniu u prezydenta Bydgoszczy, iż priorytetem jest budowa kolejowo-drogowego terminalu przeładunkowego.

 

– Nie możemy czekać na port rzeczny, bo do tego czasu uciekną nam operatorzy z portów morskich w Trójmieście – ocenia pełnomocnik wojewody, Paweł Bukowski – Chcemy przekonać PKP Cargo. Po wycofaniu się z Ostaszewa pod Toruniem nie mieli oni planu na kujawsko-pomorskie.

 

W stanowisku wojewody i parlamentarzystów kierowanym do wicepremiera Mateusza Morawieckiego pojawia się apel do – PKP Cargo, portów morskich Gdańska i Gdyni, PKP PLK SA i PKP SA o włączenie się w dzieło budowy węzła multimodalnego w Bydgoszczy.

 

Zdaniem pełnomocnika wojewody najbardziej optymalną formą realizacji inwestycji polegającej na budowie terminalu kolejowo-drogowego w Bydgoszczy, byłoby zawiązanie przez powyższe podmioty konsorcjum celowego.

 

Węzeł szansą również dla linii nr 356

Bukowski poinformował również, że w pracach koncepcją bydgoskiego węzła multimodalnego zauważalny jest potencjał linii kolejowej nr 356, która jak wiemy w wojewódzkie kujawsko-pomorskim jest w opłakanym stanie. Jest to jednak najkrótsze geograficznie połączenie Bydgoszczy z Poznaniem – linia ta zatem mogłaby łączyć przebiegający przez Bydgoszcz korytarz TEN-T Bałtyk – Adriatyk, z drugim przebiegającym przez Polskę Morze Północne – Bałtyk (główna nitka biegnąć ma przez: Poznań, Łódź – Warszawę i Białystok). W takim wariancie linia nr 356 byłaby dedykowana podobnie jak linia nr 201 transportowi towarowemu.

 

Zdaniem Bukowskiego marszałek województwa plasując linie nr 356 na liście rezerwowej Regionalnego Programu Operacyjnego, nie zauważył potencjału towarowego tej linii. Rewitalizacja kujawsko-pomorskiego odcinka linii nr 356 będzie realizowana z RPO, gdy powstaną oszczędności w inwestycjach wyżej plasowanych (pomiędzy Toruniem i Grudziądzem).

 

Kcynia

 

Poseł Łukasz Schreiber wystąpić chce z interpelacją, która ma odpowiedzieć na pytanie, jakie jeszcze mogą wystąpić źródła finansowania rewitalizacji linii nr 356, gdyby faktycznie pieniędzy z RPO nie wystarczyło.

 

Powstanie węzła multimodalnego na bazie kolejowej oraz rewitalizacja linii nr 356, to tematy, o które od początku kadencji zabiegają na sesja sejmiku radni Roman Jasiakiewicz i Andrzej Walkowiak.