Powstanie Metropolitalnej Kolei Dojazdowej jako cel do 2030 roku



Powstanie Metropolitalnej Kolei Dojazdowej jako cel do 2030 roku

W środę w sali im. Łochowskiego Urzędu Miasta Bydgoszczy odbyło się oddolne spotkanie poświęcone aktualizacji Strategii Rozwoju Bydgoszczy do 2030 roku. Wzięli w nim udział osoby zainteresowane rozwojem transportu publicznego, ze szczególną rolą kolei oraz radny Jakub Mikołajczak.

 

Była to oddolna inicjatywa, w odpowiedzi na apel prezydenta Rafała Bruskiego o jak najszerszy udział mieszkańców w konsultacjach nad aktualizacją Strategii Rozwoju Bydgoszczy. Radny Jakub Mikołajczak argumentował, iż koncepcja typowej Szybkiej Kolei Miejskiej w warunkach bydgoskich nie ma racji bytu, z racji dość dużej odległości od skupisk ludzkich. Consensus udało się już jednak osiągnąć w kwestii potrzeby rozwoju kolei w transporcie metropolitalnym, jako kolei dojazdowej, która z racji przejeżdżania pociągów przez średnice całego miasta służyć mogłaby bydgoszczanom również w poruszaniu się po mieście. Przyjęto na spotkaniu, iż w Strategii po aktualizacji powinny się znaleźć zapisy o potrzebie utworzenia w perspektywie do 2030 roku (perspektywa strategii) Metropolitalnej Kolei Dojazdowej. Radny Mikołajczak poinformował, iż prezydent Rafał Bruski jest otwarty na zlecenie opracowania studium niezależnym ekspertom spoza naszego regionu, którzy mieli by wykazać na ile tego typu przedsięwzięcia byłyby opłacalne.

 

Studium powinno uwzględni,ć zdaniem uczestników spotkania korelację transportu kolejowego z komunikacją miejską autobusową i tramwajową , a także funkcjonowanie węzłów typu Park&Ride.

 

W Strategii Rozwoju Bydgoszczy do 2030 roku postuluje się również ujęcie:

-Budowy linii kolejowej z Trzcinca do Portu Lotniczego Bydgoszcz, a następnie Solca Kujawskiego (zadanie wskazane jest już w Strategii Rozwoju Województwa)

-Powstania zintegrowanego węzła przesiadkowego wokół stacji kolejowej Bydgoszcz Osowa Góra

 

Dodatkowo postuluje się o podjęcie w ramach dyskusji o aktualizacji strategii, szerszej debaty na temat lokalizacji nowych przystanków kolejowych oraz zintegrowanych węzłów przesiadkowych na terenie Bydgoszczy. Dariusz Smól reprezentujący stowarzyszenie Miedzyń – Prądy oraz Mirosław Pankowski ze stowarzyszenia Samorządna Bydgoszcz wskazywali potrzebę rozważenia przystanków na Wilczaku (skrzyżowanie się linii kolejowej nr 131 z ulicą Nakielską) oraz w okolicach Atosa.

 

Według harmonogramu ustalonego przez prezydenta – debata nad aktualizacją strategii zakończyć powinna się w II półroczu przyszłego roku. Powyższe dość szczegółowe wnioski, zostaną skierowane do prezydenta w formie papierowej, jako głos w dyskusji.