Wizja komunikacyjna rządu na rok 2030

Fot: PKP SA

Kilka tygodni temu bez większego rozgłosu została opublikowana opracowana przez Ministerstwo Rozwoju – Strategia Odpowiedniego Rozwoju, czyli możemy powiedzieć tzw. Plan Morawieckiego po konsultacjach społecznych. Dokument ten pokazuje jak ma wyglądać sieć autostrad i dróg ekspresowych, linii kolejowych oraz dróg wodnych w 2030 roku. Jednoznacznie wskazana jest w niej chociażby lokalizacja węzła intermodalnego w województwie kujawsko-pomorskim.

 

Celem polskiego rządu jest w materii transportu wdrożenie zapisów Białej Księgi Komisji Europejskiej, która zakłada zwiększenie udziału transportu kolejowego oraz wodnego, co ma skutkować zmniejszeniem emisji o 60%.

 

Linią kolejową najwyższej klasy w województwie kujawsko-pomorskim będzie linia kolejowa nr 131 na odcinku Bydgoszcz – Tczew – Trójmiasto. W transporcie pasażerskim według infografiki dedykowana ma być ona prędkości powyżej 160 km/h. Nie tak dawno pisaliśmy o przygotowywanych w tym zakresie inwestycjach PKP PLK, które zakładają dostosowanie linii do 200 km/h i to już w najbliższych latach. Standard powyżej 160 km/h uzyskać ma również odcinek linii nr 353 Inowrocław – Gniezno – Poznań.

 

Pod przedział 120-160 km/h dedykowane będą natomiast linie kolejowe:

-201 na odcinku Bydgoszcz – Kościerzyna – Gdynia.

-18 na odcinku Bydgoszcz – Toruń – Włocławek – Kutno

 

Standard do 120 km/h przewidziano dla linii:

– 353 Inowrocław – Toruń

-18 Bydgoszcz – Nakło – Piła

-131 z Inowrocławia w kierunku Śląska

 

W Bydgoszczy powstać ma jedyny w województwie kujawsko-pomorskim terminal intermodalny o znaczeniu ogólnopolskim (Strategia Rozwoju Województwa uchwalona w 2013 roku przez Sejmik Województwa zamiast Bydgoszczy wskazuje lokalizacje w Laskowicach Pomorskich i Inowrocławiu).

 

 

Drogi lądowe

Jeżeli chodzi o sieć dróg krajowych i austostrad, jedyną autostradą przebiegającą przez kujawsko-pomorskie w 2030 roku będzie A1. Dobudowana do tego czasu ma zostać droga ekspresowa S-5, również na odcinku od Nowym Marz do Olsztyna i Ełku, skąd w ramach priorytetowej dla polskiego rządu Via Carpatii będziemy mogli udać się do krajów bałtyckich.

 

Do 2030 roku planowana jest również realizacja całego odcinka drogi ekspresowej S-10 ze Szczecina przez Piłę, a następnie Bydgoszcz i Toruń, przez Płońsk do Warszawy.

 

Drogi wodne

Ambitne plany rządu Beaty Szydło zakładają doprowadzenie do użeglowienia Dolnej Wisły, nie uda się jednak uzyskać IV klasę żeglowności. Na Wiśle planuje się również powstanie dwóch głównych portów śródlądowych – w Bydgoszczy i w Warszawie.

 

Inwestycje na drodze wodnej E-70 (Brda, Kanał Bydgoski, Noteć) zaplanowane są dopiero po 2030 roku.