Szumnie zapowiadana budowa obwodnicy Białych Błot budzi protesty części mieszkańców, nowe fakty pozwalają mieć natomiast obawy, iż nawet jeżeli zostanie zrealizowana to nie rozwiąże problemów komunikacyjnych tej gminy. Pod dużym znakiem zapytania stawiają również jej realizacje.
W grudniu ubiegłego roku cztery samorządy zawarły porozumienie, na mocy którego w latach 2018-2019 ma zostać opracowane Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe, które ma pozwolić wyłonić najbardziej optymalny wariant jej przebiegu. Dzisiaj o udostępnienie pełnej treści porozumienia zawnioskował na sesji Sejmiku Województwa radny Andrzej Walkowiak. Po otrzymaniu kopii dokumentu okazuje się, że obwodnica ma mieć klasę drogi gminnej, czyli będzie to tylko atlernatywa dla ulicy Szubińskiej, mającej klasę drogi wojewódzkiej. W porozumieniu uczestniczy obok województwa również gmina Białe Błota, powiat bydgoski i Miasto Bydgoszcz.
– Pozyskanie funduszy unijnych na drogę gminą wydaje się mało prawdopodobne – dziwi się radny Andrzej Walkowiak – Zakładam, że większość kierowców mając do wybory dłuższy przejazd obwodnicą oraz krótszy odcinek Szubińskiej, będzie nadal jeździć po tej drodze wojewódzkiej, przez co nie rozwiąże to problemów komunikacyjnych w Białych Błotach. Mam duże wątpliwości, czy w takim wymiarze obwodnica w ogóle będzie budowana
Na ostatniej sesji Rady Gminy jako najbardziej realną koncepcję przebiegu obwodnicy, wskazano poprowadzenie jej przy torach kolejowych, co jednak będzie dłuższym przebiegiem od ulicy Szubińskiej.
Orientacyjny przebieg najbardziej prawdopodobnego przebiegu obwodnicy / Fot: OpenSteetMaps
Wicewójt Jan Jaworski wskazywał na sesji natomiast, że społeczność gminna powinna zabiegać o powstanie tunelu pod ulicą Szubińską. Wariant z tunelem liczącym około 0,5 km Urząd Gminy szacuje na około 120 mln zł. Przyjmując jednak, że STEŚ ma dotyczyć powstania drogi gminnej, opracowanie nie obejmie w ogóle możliwości przebudowy drogi wojewódzkiej jaką jest Szubińska.
Do tego dochodzj jeszcze jeden wątek praktyczny – koszty utrzymania drogi gminnej spadną na gminę Białe Błota, gdy Szubińską otrzymuje obecnie Województwo Kujawsko-Pomorskie.