Coraz bliżej kolejowego intermodalnego terminalu przeładunkowego



PKP SA wnioskuje do samorządów, aby w kształtowaniu obszaru chronionego krajobrazu, uwzględnić możliwość rozbudowy dzisiejszej stacji kolejowej Bydgoszcz Emilianowo (faktycznie gmina Nowa Wieś Wielka) o infrastrukturę terminalu przeładunkowego. Takie pisma świadczą o tym, że PKP SA poważnie myśli o takiej inwestycji. I to jest na pewno dla naszego regionu dobra informacja.

Stacja Emilianowo leży obrębie Obszaru Chronionego Krajobrazu Wydm Kotliny Bydgosko-Torunskiej. Kształtowanie obszarów chronionego krajobrazu jest kompetencją Sejmiku Województwa. Głos w tej sprawie chce zająć jednak bydgoski samorząd, w przyszłą środę na sierpniowej sesji Rady Miasta Bydgoszczy głosowany będzie zaproponowany przez prezydenta Rafała Bruskiego apel, aby obszar potencjalnego terminalu intermodalnego, w ogóle wyłączyć z obszar chronionego krajobrazu. Ponadto Rada Miasta Bydgoszczy chce zaapelować, aby lokalizację w tym miejscu terminalu intermodalnego ująć w wojewódzkich dokumentach strategicznych.

 

Przez Bydgoszcz przebiegają dwie linie kolejowe tworzące Transeuropejski Korytarz Transportowy Sieci TEN-T Bałtyk – Adriatyk – biegnąca z portu w Gdynia linia 201 oraz z Gdańska 131. Z racji dość bliskiej odległości portów morskich, Bydgoszcz ma szansę stać się kluczowym węzłem intermodalnym dla nich. Kontenery przypływające do Gdańska i Gdyni ładowane byłyby na pociągi i wysyłane do Bydgoszczy, tutaj natomiast odbywałaby się główna logistyka polegająca na kierowaniu ich w kierunkach Europy Południowej.

 

Terminal intermodalny może być zatem wielka szansą dla Bydgoszczy.